
Marknadsavdelningen hos Ford slog på stora trumman i förra veckan. Budskapet var att en märket nu har byggt 350 miljoner bilar på 109 år. Jubileumsbilen blev en Focus, som passande nog är ”världens mest sålda bil” under årets sex första månader enligt Ford.
Den amerikanska tillverkaren har satsat stort på begreppet ”One Ford”. Företagets vd Alan Mulally har effektiviserat modellprogrammet ordentligt: antalet modeller som säljs världen över har minskat från 90 till enbart 20.
Ford Focus har sålts i 489.616 exemplar under första halvåret 2012. Närmaste konkurrent är, enligt Ford, Toyota Corolla med 462.187 bilar. Eller…?
Nu drar Toyota i nödbromsen och hävdar att det istället är Corolla som säljer bäst. Fords siffror kommer från oberoende organisationen IHS Automotive. Problemet är att Ford säljer Focus under samma namn i hela världen, medan Toyota Corolla också säljs som Matrix och Auris. Kombimodellen heter dessutom Fielder på en del marknader. Då kontrar Ford med att försäljningen av C-Max ska räknas in, eftersom den till viss del baseras på Focus.
Enligt Wall Street Journal har Toyota sålt 603.840 bilar som baseras på Corolla över hela världen under första halvåret 2012 – alltså 114.224 bilar fler än Ford Focus. Bara Toyota Auris och Corolla stod för 524.000 bilar. På USA-marknaden är siffrorna 147.877 för Ford Focus, mot 175.366 för Toyota Corolla och Matrix.
Vem som vinner bråket? Det lämnar vi till er läsare att avgöra…