I nästa vecka rullar den sista Ford Taurus av bandet. Därmed avslutas en 20-årig succémodell som sålts i nära sju miljoner exemplar i USA.
![]() |
|
Nu går den in i den stora bilhimlen, Ford Taurus. Efter sju miljoner exemplar under 20 år det dags att ta farväl. (klicka ovan för större bild)
|
För oss européer ser Taurus ut som en svullen Ford Mondeo från förra generationen, men när den presenterades i USA för 20 år sedan, som årsmodell 1987, var designen nästan allt för futuristisk. Taurus ersatte den bakhjulsdrivna LTD och hade framhjulsdrift, även det vågat på mitten av 80-talet.
Men Taurus välkomnades över förväntan av de amerikanska bilköparna och den klättrade snabbt upp i toppen på försäljningslistorna. Mellan 1992 och 1996 var Ford Taurus den personbil som sålde bäst i USA, men petades ner av Toyota Camry som sedan dess haft ett stabilt grepp om topplatsen.
För de som ville få ut lite mer körglädje ur sin Taurus fanns SHO-modellen (Super High Output) mellan 1989 och 1999. SHO hade en Yamaha-tillverkad V6:a på 3,0 liter och 220 hk, sista året fick modellen en 3,4-liters V8:a på 235 hk – också den från Yamaha. V8:an var en föregångare till den motor som Yamaha sedan byggde till Volvo XC90.
Systermodeller till Ford Taurus har varit Mercury Sable och Lincoln Continental. Både sedan och kombi har funnits under de fyra generationerna (87-91, 92-95, 96-99 och 00-07). Herrgårdsmodellen upphörde 2005 och sista året (som årsmodell 2007) har Taurus mestadels sålts i Kanada.
Varför fortsätter då inte Ford med en så framgångsrik modell, varför dumpa ett inarbetat varumärke? Inte helt lätt att förstå, men Ford menar att dåtidens storsäljare inte fungerar längre (men där är ju Toyota Camry beviset på motsatsen) och ersätter Taurus med tre modeller: Five Hundred, Freestyle och Fusion.
![]() |
|
Ford Taurus ser ut som en svullen Mondeo, men när den kom 1986 betraktades den som toppmodern. Nästan lite för vågad för den amerikanska publiken. Dessutom framhjulsdriven!
|

