Hoppa till innehåll

Formel 1 skrotar DRS och ger föraren mer makt

Ett nytt sätt att köra Formel 1 tar form när omkörningar, effekt och aerodynamik hamnar i förarens händer.

DRS har i över ett decennium varit Formel 1:s mest omdiskuterade hjälpmedel. För vissa en nödvändig krycka. För andra ett konstgjort sätt att skapa omkörningar.

Nu försvinner systemet helt när sporten gör om hur racingen ska fungera och flyttar makten tydligare till föraren.

Formel 1 står inför ett teknikskifte där både bilar och drivlinor förändras i grunden. Mindre och lättare chassin, kraftigt minskat luftmotstånd och en ny balans mellan el och förbränningsmotor ska göra bilarna mer responsiva.

Men den största skillnaden märks i hur föraren kan påverka vad som händer på banan.

Tidigare var DRS ett i stort sett automatiskt verktyg – föraren aktiverad vingen när bilen befann inom sekund till framförvarande bil. Då på bestämda platser på respektive bana. Det nya regelverket går i en helt annan riktning.

Framtidens Formel 1-bil
Föraren hamnar i centrum i kommande reglemente. Foto: Formula 1

Omkörningar blir ett förarbeslut

När DRS försvinner ersätts det av nya körlägen som ger föraren större frihet.

Ett särskilt omkörningsläge kan användas för att frigöra extra effekt när man ligger nära bilen framför. Till skillnad från tidigare är det inte knutet till en specifik zon på banan.

Föraren väljer själv när kraften ska användas. Allt på en gång för ett avgörande försök, eller uppdelat över ett varv för att sätta press. Det gör omkörningar mer taktiska och mer beroende av tajming.

Samtidigt införs ett separat effektläge som kan användas både offensivt och defensivt. Det innebär att föraren även kan försvara sin position med hjälp av bilens energisystem, inte bara attackera.

Aktiv aerodynamik tar över

En annan stor förändring är att rörliga fram- och bakvingar ersätter det gamla DRS-systemet.

Formel 1-bil med aktiv aerodynamik
Aktiv aerodynamik ersätter DRS. Foto: Formula 1

Vingarna kan ställas i olika lägen beroende på om bilen befinner sig på en raksträcka eller i en kurva.

Resultatet är bättre grepp när det behövs och högre toppfart när föraren väljer det. Även här är det föraren som styr, snarare än ett regelstyrt system.

En bil som kräver mer av föraren

Förändringarna hänger ihop med att bilarna blir mindre och mer lättkörda. Hjulbasen kortas, vikten sänks och däckens bredd minskar.

Samtidigt delas drivkraften jämnt mellan el och förbränning, vilket gör energihantering till en avgörande del av racingen.

Formel 1-bil med kortare hjulbas
Nya proportioner ska ge mer förarkänsla. Foto: Formula 1

För Formel 1-fans innebär det här en tydligare koppling mellan förarens val och vad som händer på banan. Omkörningar ska inte längre kännas givna, utan förtjänade.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Formula 1

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.