DRS har i över ett decennium varit Formel 1:s mest omdiskuterade hjälpmedel. För vissa en nödvändig krycka. För andra ett konstgjort sätt att skapa omkörningar.
Nu försvinner systemet helt när sporten gör om hur racingen ska fungera och flyttar makten tydligare till föraren.
Formel 1 står inför ett teknikskifte där både bilar och drivlinor förändras i grunden. Mindre och lättare chassin, kraftigt minskat luftmotstånd och en ny balans mellan el och förbränningsmotor ska göra bilarna mer responsiva.
Men den största skillnaden märks i hur föraren kan påverka vad som händer på banan.
Tidigare var DRS ett i stort sett automatiskt verktyg – föraren aktiverad vingen när bilen befann inom sekund till framförvarande bil. Då på bestämda platser på respektive bana. Det nya regelverket går i en helt annan riktning.
Läs också: F1-tekniken 2026 förklarad: En blick in i framtiden

Omkörningar blir ett förarbeslut
När DRS försvinner ersätts det av nya körlägen som ger föraren större frihet.
Ett särskilt omkörningsläge kan användas för att frigöra extra effekt när man ligger nära bilen framför. Till skillnad från tidigare är det inte knutet till en specifik zon på banan.
Föraren väljer själv när kraften ska användas. Allt på en gång för ett avgörande försök, eller uppdelat över ett varv för att sätta press. Det gör omkörningar mer taktiska och mer beroende av tajming.
Samtidigt införs ett separat effektläge som kan användas både offensivt och defensivt. Det innebär att föraren även kan försvara sin position med hjälp av bilens energisystem, inte bara attackera.
Läs även: Bottas inför F1 2026: ”Vi ska vara underdogen som överraskar”
Aktiv aerodynamik tar över
En annan stor förändring är att rörliga fram- och bakvingar ersätter det gamla DRS-systemet.

Vingarna kan ställas i olika lägen beroende på om bilen befinner sig på en raksträcka eller i en kurva.
Resultatet är bättre grepp när det behövs och högre toppfart när föraren väljer det. Även här är det föraren som styr, snarare än ett regelstyrt system.
Missa inte: Audi i F1: Hur stort är projektet?
En bil som kräver mer av föraren
Förändringarna hänger ihop med att bilarna blir mindre och mer lättkörda. Hjulbasen kortas, vikten sänks och däckens bredd minskar.
Samtidigt delas drivkraften jämnt mellan el och förbränning, vilket gör energihantering till en avgörande del av racingen.

För Formel 1-fans innebär det här en tydligare koppling mellan förarens val och vad som händer på banan. Omkörningar ska inte längre kännas givna, utan förtjänade.
Läs även: Cadillac i F1: Välkommen till klubben