Dino Beganovic stod för sin bästa helg hittills i Formel 2 när han följde upp lördagens seger med en tredjeplats i söndagens featurelopp i Azerbajdzjan. Med dubbla pallplatser stärker svensken både självförtroendet och sin position i mästerskapet.
Featureloppet blev en kamp om att undvika misstag och hantera däckstrategin rätt. Beganovic berättar efter tävlingen att det gällde att ligga lågt i inledningen och sedan sätta in attacken i slutet.
– Vi visste redan innan att det skulle handla om att hålla sig borta från trubbel i början och mittdelen av loppet. Sedan började vårt race på riktigt från mitten till slutet. Det var väl genomfört och jag är väldigt nöjd med både loppet och helgen, sade Beganovic till auto motor & sport på plats i Baku.
Han konstaterade att depåstoppet var okomplicerat och att det framför allt handlade om att hålla huvudet kallt genom en stökig inledning med många incidenter.
Läs också: Svenska Ferrari F1-hoppet Dino Beganovic vann i Baku
Säsongens bästa helg
Trots pallplatsen menade Beganovic att allt inte fungerade optimalt på söndagen. Teamet hade gjort ändringar jämfört med sprinten som inte föll ut helt som planerat, särskilt med tanke på de svåra förhållandena efter nattens regn.
– Vi gjorde vissa justeringar från igår till idag som kanske inte passade så bra som vi hade hoppats. Banan var väldigt svårkörd på morgonen och tempot var inte lika bra som i sprinten. Men vi var fortfarande med i kampen och P3 är ett väldigt positivt resultat, sade han.
Kvalbeslutet som grämde
Han var dock besviken på kvalet i Baku. Farten fanns för en högre startposition, men teamet följde en plan. När han var ute på ett snabbt varv kallades han in i depån. Kort därefter avbröts passet med röd flagg, vilket gjorde att han inte kunde förbättra sin tid. Beslutet att inte fullfölja varvet kom från stallet.
Planen var att ge honom bra förutsättningar till ett sista försök, men den möjligheten försvann när kvalet rödflaggades. Beganovic var på väg att förbättra sin tid med nästan åtta tiondelar när han ändå kallades in. I efterhand framstår det som att det hade varit klokare att sätta tiden direkt – i Baku kan alltid något oförutsett inträffa.

Helgens resultat, med både seger och en tredjeplats, beskriver Beganovic som sitt starkaste racepaket hittills i Formel 2.
– Det här är min bästa helg den här säsongen. Det visar att de ändringar vi gjorde i Monza var helt rätt väg att gå. Säsongen har varit tuff, men nu gäller det att ta lopp för lopp och fortsätta maximera med teamet, sade Beganovic.
Just motorbytet och setup-förändringarna i Monza har varit en vändpunkt för svensken. Ferrari har följt situationen noggrant och är nöjda med att Beganovic nu kunnat visa sin potential när motorproblemen är lösta. Enligt honom själv är det många faktorer som spelar in, men framför allt har motorn gjort stor skillnad.
Läs även: Dino Beganovic – första Ferrari-svensken på nästan 40 år
Blickar framåt
Resultaten i Baku ger honom inte bara poäng, utan också ny energi inför slutspurten. Samtidigt innebär framgångarna ett större ansvar att leverera.
– Vi gjorde en del förändringar redan i Monza och det gav mig bra självförtroende. Här i Baku bekräftade vi att steget framåt var rätt. Samtidigt sätter det lite press på att leverera resultat, men i slutändan gjorde vi det, sade Beganovic.
Nästa stopp blir Qatar, där Beganovic gjorde debut förra året, följt av säsongsavslutningen i Abu Dhabi.
– Jag ser fram emot de sista racen. Jag har bra minnen från både Qatar och Abu Dhabi och det ska bli fantastiskt att köra där igen. Nu väntar simulatorarbete och förberedelser inför avslutningen, sade Beganovic.
Läs också: F1: Lindblad vs Beganovic – de svenska F1-hoppen
Framtiden
Planen för framtiden är att fortsätta ytterligare en säsong i Formel 2 för att bygga vidare på erfarenheten. Vilket stall det blir är ännu inte klart, men känslan är tydlig – steget till Formel 1 går via en stark andrasäsong i F2.
Med helgens resultat avancerade Beganovic till åttonde plats i mästerskapet på 96 poäng, medan Hitech stärkte sin andraplats i teamtabellen.
Så här ser topp 10 i förarmästerskapet ut efter Baku:
| Placering | Förare | Poäng |
|---|---|---|
| 1 | L. Fornaroli | 188 |
| 2 | J. Crawford | 169 |
| 3 | L. Browning | 161 |
| 4 | R. Verschoor | 149 |
| 5 | A. Dunne | 130 |
| 6 | J. Marti | 120 |
| 7 | A. Lindblad | 107 |
| 8 | D. Beganovic | 96 |
| 9 | R. Stanek | 81 |
| 10 | S. Montoya | 74 |