Det är populärt att lista Formel 1-förarnas löner varje år. Men vad tjänar egentligen resten av de som reser världen runt i cirkusen – de som bygger, servar och analyserar bilarna för att gå så snabbt som möjligt?
Karriärsajten Novoresume har gjort en detaljerad genomgång av årslönerna för olika roller i F1-team, baserad på data från 2024–2025.
Resultatet visar att flera av teamens nyckelpersoner tjänar långt mer än man kan tro – och ibland till och med mer än sina chefer i depån.
En dataanalytiker i ett toppstall kan till exempel ha en årslön på upp till omkring 1,3 miljoner kronor, motsvarande drygt 108 000 kronor i månaden.
Det är mer än vad många pitcrew-chefer tjänar, trots att de leder team som byter däck på två sekunder.
Läs också: Patrik drömmer om Ferrari – men vägrar lära sig italienska
Från däck till data
Enligt Novoresume ligger en vanlig mekaniker i Formel 1 på mellan 550 000 och 1,2 miljoner kronor per år – alltså ungefär 45 000–100 000 kronor i månaden – medan en chefsmekaniker kan nå över 2 miljoner kronor, motsvarande runt 165 000 kronor i månaden.
Ingenjörer och dataanalytiker är ännu mer eftertraktade: roller som strategy engineer eller senior data scientist ligger ofta mellan 1 miljon och 1,5 miljoner kronor per år, det vill säga 85 000–125 000 kronor i månaden.
Och i toppen av den tekniska hierarkin hittar vi tekniska direktörer som kan tjäna över 4,5 miljoner kronor per år – motsvarande runt 375 000 kronor i månaden.
Läs även: Håll i ratten: Så mycket kostar en F1-bil

Även pitcrew-medlemmar – de som gör blixtsnabba däckbyten på två sekunder – ligger bättre till än många tror:
- Däckbytare: cirka 550 000–850 000 kr/år (45 000–70 000 kr/mån)
- Domkrafsoperatörer: 550 000–700 000 kr/år (45 000–58 000 kr/mån)
- Pitcrew-chefer: 1,0–1,5 miljoner kr/år (83 000–125 000 kr/mån)
Lönenivåerna gäller främst Storbritannien, där de flesta team har sin bas.
För den som funderar på en framtid i F1 är det alltså inte bara drömmen som lockar – utan även lönen. Samtidigt krävs långa arbetsveckor, resor världen runt och total precision under press.