Testmulan har fångats på bild i Spanien, där Polestar ofta testar sina kommande modeller. Det handlar förmodligen om en så kallad chassimula där karossen är en blandning av Volvo XC40 och Polestar 2. Axelavståndet är rejält sträckt, eftersom det är en dedikerad elbil.

Polestar 4 ska alltså inte se ut som bilen på bilderna, men den får förmodligen dessa dimensioner och det syns att bilen har korta överhäng, bred hjulbas och bra ”vägkontakt” – det blir alltså inte en högbyggd suv, utan en crossover.
Fälgar och bromsskivor är sportiga, och det rimmar mycket väl med att Polestar har Porsche som huvudkonkurrent, och alltså satsar hårt på körglädje.

Vår gissning är att bottenplattan i Polestar 4, och för den delen Polestar 3, bygger på Volvos SPA2-plattform, vilket är samma teknik som i nya Volvo XC90-ersättaren som lär döpas till Embla.
Det betyder att tekniken inte från start är skräddarsydd för enbart eldrift, men att den under resans gång modifierats för att vara en modern dedikerad elbil.
Vd Thomas Ingenlath har tidigare sagt att Polestar 4 kan bli företagets moderna version av Volvo C40, alltså en ganska kompakt suv med bättre aerodynamik och en mer minimalistisk design.

Fyrhjulsdrift är en självklarhet, men frågan är om man hinner få fram de nyutvecklade motorerna som ska byggas i Skövde? Tvåhjulsdrivna varianter är ett frågetecken, även om det kanske kan komma enklare versioner längre fram. Men blir de i så fall fram- eller bakhjulsdrivna?
Bilen lär presenteras nästa år och då börjar Polestar få ett imponerande modellutbud med dagens Polestar 2, den större suven Polestar 3 och alltså denna mer kompakta Polestar 4. Prisläget lär hamna i det stora getingboet av mellanklass-suvar vilket bör betyda runt 600.000 kronor.
