Hoppa till innehåll

Full fart i fabrikerna – ingen semester

Den fortsatta försäljningsökningen i USA gör att många bilfabriker inte håller stängt för semester. Produktionen går för fullt för att bilhandeln inte ska bli utan bilar i höst.

Full fart i fabrikerna – ingen semester
Ford kör sina fabriker nära rödmarkeringen, men lyckas ändå pressa ut ytterligare 200.000 bilar i år i Nordamerika. 75 procent av fabrikerna går på treskift, alltså nära maximalt utnyttjande. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Den senaste statistiken visar att vi svenskar tar ut 33 semesterdagar per år, vilket placerar oss i topp. Men gissa hur många semesterdagar amerikanerna har i snitt? Tolv dagar – inte mer. Dessutom förväntas amerikanerna ta några dagar här och där, ingen sammanhängande ledighet.

Korta semestrar avspeglar sig även på amerikansk bilindustri där man traditionellt håller stängt de första två veckorna i juli, vilket passar fint med nationaldagsfirandet i början av juli. Men i år släcks inte lamporna alls i flertalet av fabrikerna, alternativt står man bara still i en vecka.

Efter finanskrisen störtdök bilförsäljningen och många bilfabriker stängdes i USA under 2009. Men sedan har försäljningen svängt upp igen och visar få tecken på avmattning, även om en del analytiker börjar varna för att ökningen snart borde plana ut. Kapacitetsbristen är ett konkret problem inom amerikansk bilindustri då man i många fall redan kör treskift och inte kan öka mer.

Full fart i fabrikerna – ingen semester
Du suckar för att du inte fick fem veckors semester i rad? Fråga då de amerikanska bilbyggarna, som knappt får ta två veckors semester i sträck. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Ford Motor Company meddelade för en tid sedan att man i år ökar kapaciteten med 200.000 fordon i Nordamerika, därtill kommer ytterligare 40.000 bilar som produceras under de semesterveckor som man egentligen skulle stått still. Ford har treskift på 75 procent av sina fabriker i Nordamerika.

Chrysler är ännu mer stressade och där är det snarare undantag med sommarstängt. Av de nio fabriker som producerar motorer och transmissioner är det endast en anläggning som har sommarstängt en vecka.

General Motors sitter på störst lager just nu och där håller man fast vid rutinerna med två veckor stängt i början på juli. Men även GM har svårt att hinna med den senaste tidens uppgång för pickuper och större suvmodeller. För dessa fabriker är ”semestern” begränsad till en vecka.

Försäljningen i april sviktade något i USA men fortsätter ändå uppåt. Sannolikt når försäljningen upp till 15 miljoner bilar under helåret 2013. Men sedan närmar man sig ”taket” på runt 16 miljoner bilar som US-marknaden hade innan finanskrisen. Om USA bromsar upp gäller det för biltillverkarna att dra tidigt i handbromsen, annars ökar lagren och bilarna får reas bort.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.