Både Jim Rowan och Thomas Ingenlath har hittat nya roller inom Geelys växande bilimperium efter att ha lämnat Volvo respektive Polestar.
Båda får inflytande över framtiden för några av koncernens mest profilerade varumärken – och för den svenska fordonsindustrin.
Jim Rowan, som fram till 31 mars var vd för Volvo Cars, har gått in som styrelseledamot i brittiska Lotus.
Rowan, som har lett både Dyson och Volvo under tuffa omställningsår, beskrev i ett LinkedIn-inlägg Lotus som ett av få bilmärken med genuint arv och avancerad teknik för hybrid- och eldrift.
Lotus ägs sedan 2017 av Geely, som nu stärker bolagets position globalt – med Rowans strategiska ögon som stöd.
Läs även: Intervju – Lotus designchef Ben Payne
Comeback som rådgivare
Samtidigt gör Thomas Ingenlath comeback i fordonsvärlden, den här gången som designrådgivare direkt under Geelyägaren Eric Li.
Ingenlath, som var vd för Polestar mellan 2017 och 2024, ska arbeta från Göteborg med designprojekt inom Geelys nordiska enheter – bland annat Volvo och Polestar – samt med specialuppdrag inom Zeekr, Lynk & Co och Geely Auto.
Enligt Geely har han en rådgivande, inte operativ, roll – men hans designinflytande kan bli omfattande.
Volvos nuvarande vd Håkan Samuelsson, som både efterträdde Rowan och en gång i tiden rekryterade Ingenlath till Polestar, säger till Automotive News Europe att han är glad att samarbeta med sin gamla kollega igen.
– Han har ett utmärkt öga för vad som är god design och förstår tekniska begränsningar, sa Samuelsson i intervjun.
Geelys strategi att återanvända erfarenheter inom koncernen är inte ny, men återkomsten av två europeiska toppchefer med djup förståelse för både elbilar och nordisk designstrategi signalerar att Volvo- och Polestarvärlden fortsatt är central för Geelys framtidsplaner.
Den svenska kopplingen
Göteborg förblir navet för Geelys europeiska verksamhet. Geely Sweden Holdings, som samlar Volvo och Polestar under samma paraply, ansvarar för flera nyckelinitiativ inom design och teknik.
Med Ingenlaths nya rådgivarroll förläggs ännu mer inflytande över koncernens formgivning till Sverige.
Rowans roll i Lotus kan också indirekt påverka samarbeten mellan brittiska sportbilar och svenska säkerhets- och elbilsambitioner – särskilt med tanke på Lotus eldrivna satsningar som Emeya och Eletre, där svensk ingenjörskonst och Geelys teknikplattformar möts.
Två profiler med tyngd
Jim Rowan, född i Glasgow, kom till Volvo 2022 och lyckades trots global motvind leda företaget till försäljningsrekord två år i rad. Innan dess ledde han Dyson och har en bakgrund inom teknik- och konsumentprodukter. Han har också nyligen tagit plats i den skotska regeringens teknologiråd.
Thomas Ingenlath är utbildad formgivare från bland annat Royal College of Art och var tidigare designchef på både Volkswagen och Volvo innan han blev vd för Polestar.
Hans designarbete har bland annat legat bakom andra generationens Volvo XC90 – en modell som banade väg för varumärkets moderna framgångar.