Hoppa till innehåll

Helt nya Genesis G90 – en koreansk S-Klass

Vill du skapa uppmärksamhet utan att sticka ut? Hyundais lyxbilsmärke Genesis kan ha bilen för dig.

Att de tyska premiumtillverkarna får allt mer konkurrens rapporteras det dagligen om, och allt som oftast handlar det om kinesiska uppstickare.

Den här gången handlar det dock inte om en uppstickare utan om en väletablerad koreansk lyxbilstillverkare som är själva spjutspetsen av Hyundai Motor Group, likt Toyotas motsvarighet Lexus – eller Infiniti hos Nissan. 

Med nya G90 vill Genesis ta nästa kliv och istället för att flåsa i nacken vill man köra om flaggskepp som Mercedes S-klassBMW 7-serie och Audi A8. Och på pappret finns stor potential, dock finns frågetecken kring om drivlinan verkligen kan hota tyskarnas kompromisslösa teknikutveckling. 

Standardversionen av nya G90 lanseras med en 3,5-liters V6:a på 380 hästkrafter som är kopplad till en 8-stegad automatlåda. Vill man lyxa till det extra med ett 48-voltsmildhybridsystem så krävs det att man kryssar i rutan för lång hjulbas (LWB). 

I LWB-utförande sträcker G90 iväg ordentligt till hela 5,465 mm på längden och 1,930 mm på bredden och då inkluderas även fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning. Standardversionen mäter in på 5,275 mm och säljs med bak- eller fyrhjulsdrift.

Helt nya Genesis G90 – en koreansk S-Klass

Att G90 riktar sig lite extra till baksätespassagerare skvallrar inte minst bilderna om. För att slippa stänga dörren med fysisk kraft räcker ett enkelt knapptryck samtidigt som du kan luta dig tillbaks och fälla upp fötterna på fotstödet. Skulle du vilja kommunicera med chauffören utan att störa någon medpassagerare så finns en extra högtalare placerad i förarens nackstöd. 

Dessutom finns ett integrerat ”Mood Curator”-system att tillgå som syftar till att göra färden så bekväm som möjligt. Systemet innefattar bland annat belysning, ljud, massage, elektriska gardiner och inte minst ett doftsystem som tillsammans skapar en trevlig stämning i kupén. Från börjar finns fyra olika förinställda program men självklart kan dessa justeras efter eget tycke och smak.

Helt nya Genesis G90 – en koreansk S-Klass

Exteriört ser vi långa svepande former och snett framifrån ser bilen skönt bakåtlutad ut samtidigt som den stora grillen och de 2-linjeformade lamporna tillsammans ska påminna om företagets logotyp. Lägg även märke till de oerhört långa bakdörrarna. 

På insidan hittar vi naturligtvis massa läder, diverse skärmar och inte minst ett ljudsystem från Bang & Olufsen med maffiga 23 högtalare (tillval). Och startknappen återfinns numer som fingeravtrycksläsare. G90 är utrustad för att ta emot OTA-uppdateringar av diverse mjukvarusystem.

Vad prislappen hamnar på eller om vi får se den på svenska vägar får framtiden utvisa.

Helt nya Genesis G90 – en koreansk S-Klass
Helt nya Genesis G90 – en koreansk S-Klass
Helt nya Genesis G90 – en koreansk S-Klass
Credits
Foto: Hyundai Motor Group

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.