Hoppa till innehåll

Han sågar Dodge Hellcat: ”Som att sminka en gris”

Bob Lutz går till attack mot muskelbilen – och ifrågasätter varför koncernen inte har en enda hybridmodell.

Det går inget vidare för Sergio Marchionne, chefen för Fiat/Chrysler-koncernen. Enligt honom måste biljättarna samarbeta betydligt mer än idag för att spara pengar och han säger att det är orimligt att alla biltillverkare utvecklar egna motorer.

Istället vill han att alla biltillverkare delar på samma motor för att på så sätt spara miljardbelopp. Men när han närmade sig vd:n för General Motors, Mary Barra, för att prata samarbete fick han kalla handen direkt.

Fiat/Chrysler skulle tjäna betydligt mer på ett samarbete än GM enligt många analytiker. Anledningen är att Fiat/Chrysler går sämre ekonomiskt, länge har haft stora kvalitetsproblem och inte har en enda hybridmodell i programmet.

Till skillnad från GM, som nyligen lanserat andra generationen av laddhybriden Volt och som ska släppa den helt eldrivna modellen Bolt 2017. FCA-koncernen säljer en eldriven version av Fiat 500 i Kalifornien, men den vill Sergio Marchionne helst inte att någon ska köpa eftersom den är en förlustaffär.

Marchionne ville samarbeta med GM – fick kalla handen
Tungviktarna håller med: Bilbranschen förstör kapital

Den totala frånvaron av hybridmodeller retar också upp GM-veteranen Bob Lutz.

”Du kan sminka en gris med läppstift genom att göra saker som Dodge Hellcat. Den är fantastisk. Den genererar förmodligen mycket pengar. Men det är inte framtiden”, säger han till Automotive News.

Men Bob Lutz är samtidigt positiv till att något görs i bilbranschen, där många stora koncerner lägger pengar på samma saker.

”Det här är första gången som någon i den här branschen håller med om att bilbranschen är en kapitalförstörare. Det är den verkligen”, har han sagt.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.