
Ledningen för General Motors ville sänka kostnaderna i Bochum, där Opel Zafira tillverkas, och gav ett förslag till fackförbunden. Man bifogade också ett ultimatum, gå med på detta eller så lägger vi ner fabriken 2014 istället för 2016.
Men facken vägrade gå med på några eftergifter, väl medvetna om att GM knappast skulle svälja de kostnader det innebär att flytta Zafira till någon av de andra fabrikerna – bara för två års produktion. Det var ett pokerspel med höga insatser där fackförbunden trodde sig sitta med de bästa korten. Men de förlorade allt och nu är beslutet definitivt: GM lägger ner Bochum-fabriken nästa år.
Under onsdagen sammanträdde ledningen för Opel och man tog då bland annat beslutet att Zafira-produktionen i Bochum upphör i slutet av 2014. Förslaget om att dämpa uppsägningar av de 3.000 bilbyggarna med reservdelsproduktion – som skulle gett 1.200 personer ett jobb – avslogs också. Däremot finns det inga planer på att lägga ner det logistikcenter som finns i Bochum.
Vilken fabrik som ”gynnas” av att ta över Zafira-produktionen de sista två åren av modellens livscykel är inte känt. Rüsselsheim har nämnts som en tänkbar kandidat men några beslut verkar inte vara fattade. Att lägga ner en bilfabrik i Tyskland är en unik händelse och det har inte hänt sedan andra världskriget.
Samtidigt inser GM:s ledning att man måste både bromsa och gasa för att få Opel/Vauxhall att bli lönsamma igen. De närmaste tre åren ska GM investera motsvarande 35 miljarder kronor i Opel för att utveckla nya modeller. Just nu lanserar Opel och brittiska Vauxhall nya citybilen Adam, cabrioleten Cascada och suven Mokka. De kommande tre åren ska företeaget lansera 23 nya eller uppdaterade modeller samt 13 nya drivlinor.