
Efter en stark start, där Ericsson från andra startruta kunde ta ledningen från sin teamkompis Stephan Richelmi, kom säkerhetsbilen ut, då Kevin Ceccon slog runt efter en startincident. Att säkerhetsbilen kom ut gynnande Ericsson, som startade på de hårda däcken, eftersom Ericsson då fick lite lugn efter den stressiga starten. Bakom Ericsson följde Richelmi, Felipe Nasr och Robin Frijns, där Nasr och Frijns körde på de mjuka däcken.
Efter nio varv gjorde Ericsson sitt depåstopp och när samtliga tätbilar hade gjort sina depåstopp ledde Ericsson före Nasr, James Calado och Richelmi, som var i depå sist av tätförarna, efter tretton varv, på fjärde plats.
När halva racet var kört bjöds det på högklassig racing med rena omkörningar och bra respekt förarna emellan. Ericsson hade då en lucka på sex sekunder ner till den nya tvåan Calado, som tagit sig förbi Felipe Nasr.

Trots ett otroligt tryck från Calado, kunde Ericsson svara på samtliga attacker och bibehålla den lucka han hade arbetat upp under de inledande varven, vilket gjorde att Ericsson bröt sin otursförföljda trend och kunde ta sin första seger för året. Imorgon kommer han att få starta från åttonde ruta då GP2 vänder på de åtta första från race ett.
Värt också att notera är att vår andra svenska racingtalang Felix Rosenqvist står i pole position i ett av de mest prestigefyllda Formel 3-racen, F3 Masters, som körs på Zandvoort i Holland.
Vi på Auto Motor & Sport vill önska ett stort grattis till våra svenska racingstjärnor.