Hoppa till innehåll

Grand Cherokee: Kungen

Högre kvalitetskänsla och bättre på att klara både väg och offroad. Kan det stämma att Grand Cherokee har blivit modern? Karossen kan höjas på nya Grand Cherokee. (Notera att provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 17-2010) Jeep är synonymt med terrängkörning. Men finns det tillräckligt många Die Hard-terrängentusiaster som vill ta […]

Högre kvalitetskänsla och bättre på att klara både väg och offroad. Kan det stämma att Grand Cherokee har blivit modern?

Grand Cherokee: Kungen

Karossen kan höjas på nya Grand Cherokee. (Notera att provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 17-2010)

Jeep är synonymt med terrängkörning. Men finns det tillräckligt många Die Hard-terrängentusiaster som vill ta ut

Grand Cherokee: Kungen

Jänkarna har äntligen förstått att många kunder gillar hög kvalitetskänsla i inredningen. Förarmiljön är riktigt bra. Det finns fem körprogram: auto, sport, sand, vinter, och sten.

sin nya halvmiljonsbil i terränglådan – och är de dessutom beredda att försaka bra vägengenskaper?

Förmodligen inte. Nya Grand Cherokee har blivit en modern bil, med individuellt upphängda hjul och en påkostad och lyxig interiör. Det har blivit en riktigt bra mix av Land Rover Discovery och Mercedes ML.

I standardutförande finns stålfjädrar och Quadra II-drift. Vill man ha en ännu mer kompetent bil väljer man luftfjädring och Quadra Drive II, med fem olika körprogram. Markfrigången kan höjas med 64 millimeter till 27 centimeter (21 centimeter med stålfjädring). Likt föregångaren kan plastspoilern i fronten monteras av när det ska köras i terräng.

Fler terrängviktiga siffror, med stålfjädringsversionen inom parantes. Frigångsvinkel fram och bak: 34 (30,7) och 27 (26). Rampvinkel 27 (26).

Qaudra Drive II har en mekanisk diffspärr bak medan den främre diffen kopplas ur när man bromsar. Körprogrammen underlättar körning i terräng, på sten eller snö och i sportläget kan 80 procent av kraften ledas bakåt.

Hemi-V8:an ger 352 hästar och V6:an 286 hästar. Nästa år kommer ett resultat från Chryslers samarbete med Fiat, en ny dieselmotor. 2011 kommer dessutom en ny åttaväxlad ZF-automat.

Terrängegenskaperna är riktigt imponerande, men de verkliga förbättringarna har skett när det gäller köregenskaperna på riktig väg, samt i interiören.

Nya Grand Cherokee går bra i kurvor och interiören är välbyggd. Det är inget snack om att Jeep har närmat sig sina tyska och engelska konkurrenter riktigt ordentligt.

auto motor & sports tidigare chefredaktör och Senior Editor-At-Large som var med från starten 1995 efter att bland annat ha arbetat på Teknikens Värld. Erfaren motorjournalist skrev för ams om bilar, bransch och bilindustri.

Email: red@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.