Första bilden
Förra året släppte Volkswagen en reklamfilm på temat Star Wars med en ”miniversion” av Darth Vader. Greenpeace var snabba att skicka ut en parodifilm för att kritisera VW-koncernens miljöarbete.
Nu släpper Greenpeace ytterligare en reklamkampanj där miljöorganisationen driver med lanseringen av sjunde generationen Golf, som visas upp i Berlin den 4 september.
I filmen ska en journalist intervjua en VW-chef om nya ”Golf Jedi Edition”, men möts sedan av både VW-chefen och Darth Vader.
Greenpeace har även kritiserat Volkswagengruppen i en bloggpost från juni 2011.
”Trots den gröna image som Volkswagen försöker förmedla, är koncernen hjärtat i en grupp företag som arbetar mot nya lagar för att sänka koldioxidutsläppen, minska oljeanvändningen och skydda platser som Antarktis från klimatförändringarna. Bara ett uppror kan stoppa dem – en folkmassa från hela världen – och kräva att de förändras. Du måste vara en del av det här upproret.”
Greenpeace har nu startat en kampanjsajt, VW Darkside, med en nedräkning till Golf-lanseringen. Vi kan alltså förvänta oss mer Greenpeace-kritik mot Volkswagengruppen framöver.