Hoppa till innehåll

Här är Peugeot 508 kombi!

Peugeots mellanklassmodell 407 sjunger på sista versen. I höst ersätts både den och den större 607 av helt nya 508 i sedan- och kombiversion. Men någon fortsättning på 407 coupé blir det inte. Med 508 etablerar Peugeot en modell i storlek närmare 607 än 407, och kombin SW tar volymmässigt upp kampen med VW Passat […]

Peugeots mellanklassmodell 407 sjunger på sista versen. I höst ersätts både den och den större 607 av helt nya 508 i sedan- och kombiversion. Men någon fortsättning på 407 coupé blir det inte.

Här är Peugeot 508 kombi!

Med 508 etablerar Peugeot en modell i storlek närmare 607 än 407, och kombin SW tar volymmässigt upp kampen med VW Passat och kombiversionen av Ford Mondeo, Opel Insignia och BMW 5-serien. Illustration: Schulte Design. KLICKA FÖR STÖRRE

Peugeot ersätter två modeller med en till hösten. Mellanklassaren 407 (premiär 2004) och den större 607 (premiär 1999) har gjort sitt, och i stället kommer 508 – som storleksmässigt hamnar mitt emellan dessa.

På senaste Genèvesalongen stod konceptbilen ”5 by Peugeot” med ett för märket helt nytt formspråk, och det är den designen vi får se på nya 508 när den premiärvisas på Parissalongen i oktober.

Här är Peugeot 508 kombi!

Nya 508 blir en större och elegantare bil än 407 och introducerar ett helt nytt formspråk utan det dominerande gapet i fronten. I storlek kan den jämföras med Ford Mondeo och Volvo S80 bland andra.

Den typiskt långa låga nosen hos 407:an kortas i och med att överhänget minskas med 6 cm och samtidigt blir den märkbart högre, vilket är en följd av förbättrat skydd för fotgängare vid en påkörning. Axelavståndet ökas med 9 cm, och genom att det bakre överhänget förlängts med 13 cm får 508 en mer balanserad profil än 407.

Peugeot 508 är 486 cm lång – 27 cm längre än 407 och 4 cm kortare än 607. Axelavståndet är 281 cm. Som jämförelse är Opel Insignia 483 cm lång, med 273,5 cm i axelavstånd.

Här är Peugeot 508 kombi!

Med 508 vill Peugeot ta ett steg upp mot premiumnivån, och nog tycker man sig känna igen en bakdörrens fönsterprofil från en viss tysk tillverkare…

Först ut sent i höst är 508 som sedan, och något halvår senare kommer kombin SW, som designmässigt överger den typiska ”runt-hörnet-bakrutan” för en mer konventionell D-stolpe. Några måttuppgifter för kombimodellen har vi ännu inte sett, men ”inside information” säger att en extra påkostad version av 508 SW får tjäna som ersättning för 607-modellen.

Den varianten kommer också enligt samma källor att erbjudas med den hybriddrivlina som Peugeot kallar Hybrid4 – med en tvåliters diesel på 163 hästkrafter som driver framhjulen plus en 37-hästars elmotor vid bakaxeln som driver bakhjulen. Den lösningen fanns på konceptbilen i Genève och de bränsleprestanda var imponerande: förbrukningen angavs till 3,8 l/100 km, motsvarande ett koldioxidutsläpp på 99 gram per kilometer.

I övrigt satsar Peugeot som många andra på downsizing. Det blir fyrcylindriga motorer genomgående, med fokus på en 1,6-liters bensinare med ventilstyrningen Valvetronic som utvecklats i samarbete med BMW. År 2012 tillkommer en tvålitersmaskin med direkt bensininsprutning som med runt 240 hästkrafter ersätter den åldrade V6-motorn i 607 och 407 Coupé.

Men någon ny coupémodell blir det alltså inte i 508-familjen. Däremot kanske en skogsmulleversion av kombin i stil med Audi Allroad. Och med stor sannolikhet en kombi-coupé i stil med BMW GT och Audi A5 Sportback.

Illustrationer: Schulte Design.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.