Flera brittiska medier rapporterar om ett förslag om kilometerskatt för elbilar i örikets budget. Även här i Sverige kommer frågan om hur elbilarna vara med och betala för vägunderhållet upp allt oftare.
I Storbritannien slopades fordonsskatten för elbilar i april i år – ett beslut som togs 2022. Men först under hösten tycks den brittiska regeringen ha börjat fundera över de ekonomiska konsekvenserna av beslutet.
– Det vore fel av [finansminister] Rachel Reeves att rikta in sig på pendlare och bilägare på det här sättet bara för att hjälpa till att fylla ett svart hål hon har skapat i de offentliga finanserna, säger Mel Stride som är ekonomisk talesperson för det konservativa oppositionspartiet till The Daily Telegraph.
Tanken är att elbilsägare ska uppskatta sin årliga körsträcka och förbetala för den.
Läs även: Därför kan en ny elbil vara billigare att äga än en begagnad
”Bromsar försäljningen av elbilar”
Även bilindustri och bilister är kritiska till upplägget och uppmanar till ”mer morot i och mindre piska” när det gäller omställningen till bilar. De menar att kilometerskatt riskerar att bromsa försäljningen av elbilar.
Biltillverkarorganisation (SMMT) menar att kilometerskatt för elbilar är ”fel åtgärd, vid fel tidpunkt” och skriver även:
”Att införa ett så komplext och kostsamt system som riktar sig mot just de fordonstillverkare som har svårt att sälja skulle vara ett strategiskt misstag”.
Läs även: Regeringen vill införa utsläppskrav på elbilar 2027
För tidig för Sverige
I Sverige används fordonsskatten främst som ett politiskt styrmedel för att minska utsläppen av koldioxid. Men i takt med att intäkterna från fordonskatten och försäljningen av bensin och diesel minskar måste staten hitta ett sätt att beskatta elbilar.
– Det är inte något jag hört talas om ännu. I dag utgör bara elbilarna 15 procent av fordonsflottan, så det är inget omedelbart problem, säger riksdagsledamot Helena Gellerman (L) som sitter i Trafikutskottet och påpekar att det egentligen är en fråga för Finansutskottet.
Hon ser fler möjliga lösningar än kilometerskatt. Att lägga skatt på ”bränslet” kan bli enklare och mer rättvist. Då är det den som kör som får betala. Att den extra skatten skulle göra elen något dyrare är inget större problem enligt henne.
– När det blir aktuellt så kommer vi ha byggt ut elproduktionen i landet och fått ner priserna, säger Helena Gellerman.
Läs även: Rapport: Myter och okunskap kring elbilar bromsar elektrifiering