Hoppa till innehåll

Hejdå, Forfour!

Det blev ett kort och inte särskilt glamouröst liv för Smart Forfour. Den började byggas våren 2004 och i fredags lades produktionen ner. Moderkoncernen DaimlerChrysler betalar ett par miljarder kronor för att slippa modellen. Smart ForFour är numera ett minne blott, i fredags lades produktionen ner. (Klicka på bilden för större.) Mercedes dotterbolag Smart har […]

Det blev ett kort och inte särskilt glamouröst liv för Smart Forfour. Den började byggas våren 2004 och i fredags lades produktionen ner. Moderkoncernen DaimlerChrysler betalar ett par miljarder kronor för att slippa modellen.

Hejdå, Forfour!
Smart ForFour är numera ett minne blott, i fredags lades produktionen ner. (Klicka på bilden för större.)

Mercedes dotterbolag Smart har varit ett sorgebarn ända sedan starten 1998, och särskilt sorglig har halvkombin Forfour varit. Den var tänkt som ett smart drag: ”Vi skapar en fyrsitsig modell med samma karossdrag som modell Fortwo och låter Mitsubishi bygga den på samma bottenplatta som Colt – det måste bli lönsamt.”
Så blev det inte. Forfour var ingen lyckad bil och publiken svek. Försäljningen sjönk stadigt, och Smart-företaget, som gått med förlust alltsedan starten, insåg att Forfour måste bort för att om möjligt få verksamheten att ge vinst. Då hade man redan avbrutit utvecklingen av en liten suv (”Forall”) och lagt ner tillverkningen av sportmodellerna Roadster och Roadster Coupé. Kvar i programmet är nu bara citybilen Fortwo, som kommer i sin andra generation i mars nästa år, och som ska introduceras i USA 2008.
Forfour tillverkades i Mitsubishis holländska fabrik NedCar (som en gång tillhörde Volvo och byggde 400-serien), och det fanns ett kontrakt på tillverkningen. DaimlerChrysler måste köpa sig ur uppgörelsen. Men man tog hellre den smällen för att med en radikal rekonstruktionsplan försöka få Smart lönsamt -till slut.
DaimlerChrysler bekräftade i mars i år att den planen skulle kosta omkring en miljard euro (nära 10 miljarder kronor). Hur mycket av dessa pengar som avser nedläggningen av Forfour, uppger inte DaimlerChrysler, men en japansk tidning hävdar att Mitsubishi får 300 miljoner dollar (cirka 2,1 miljarder kronor) som kompensation från DaimlerChrysler. Samma källa uppger att pengarna ska användas till att avveckla cirka en tredjedel av arbetstillfällena i NedCar-fabriken – vilket motsvarar en tredjedel av personalen. Den kvarvarande styrkan ska fortsätta att bygga Mitsubishi Colt tills vidare.
I uppgörelsen mellan företagen ingår att DaimlerChrysler köper ut Mitsubishi ur den motorfabrik i Kölleda i Tyskland – MDC Power GmbH – som de båda hittills ägt 50/50. Fabriken tillverkar motorer till både Smart- och Mitsubishimodeller.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.