Hoppa till innehåll

Honda firar 60 år sedan sin första F1-tävling med ikonisk bil

Honda firar nu 60 år sedan sin första deltävling i Formel 1. Detta firas på Monterey Car Week med en uppvisning av tillverkarens första tävlingsvinnande Formel 1-bil: Honda RA272.

John Sempill

Bakom ratten blir Honda heritage-testföraren Hikaru Miyagi och eventet till ära blir 2024 Rolex Monterey Motorsports Reunion, på WeatherTech Raceway Laguna Seca mellan 14–17 augusti. 

Den tidstypiska Formel 1-bilen Honda RA272 visades senast upp under Goodwood Festival of Speed i juli. 

När den till sist dundrade i gång blev dags att ta med den på en tur uppför backen.  

– Det var nästintill ett mirakel att motorn startade alls! säger Hishashi Kawabata, Hondas chefsmekaniker på plats. 

Då var det F1-föraren Yuki Tsunoda och Hikaru Miyagi som delade på föraruppgifterna. 

– Det var en uppfriskande erfarenhet att jämföra den 60 år gamla F1-bilen med en modern F1-bil, säger Yuki Tsunoda, enligt ett pressmeddelande

– I synnerhet den direkta responsen i RA272, eller den vibrerande känslan vid acceleration som dagens bilar inte har. 

Motorn är en 1,5-liters V12:a, kapabel till 13 000 varv per minut. Bilen tog sin första seger i Formel 1 säsongen 1965 – endast ett år efter tillverkarens debut. 

Honda är med andra ord inga nybörjare i Formel 1 och innehar rekord för flest segrar under en och samma säsong: 1988 med Ayrton Senna och Alain Prost (15) samt 2023 med Max Verstappen och Sergio Perez (21). 

Till säsongen 2026 blir Honda motorleverantör åt Aston Martin i Formel 1. Händelsevis samma år som Fernando Alonsos troligtvis sista F1-kontrakt med teamet går ut. 

Har du inget bättre för dig föreslår vi att du befinner dig på Raceway Laguna Seca i Kalifornien i mitten på augusti – särskilt om du vill höra 60-åringen sjunga igen. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Honda

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.