Nästa generation Honda-motor debuterar nästa år i Honda Prelude, men kommer i alla små och mellanstora bilmodeller. Honda har även visat upp en prototyp av HR-V med den nya motorn.
Genom att använda samma motorfamilj över en stor del av modellprogrammet räknar Honda med att spara en betydande summa.
Läs även: Honda Prelude gör comeback i Europa

Den nya motorkonstruktionen är fyrcylindrig och görs med två olika cylindervolymer, 1,5 och 2,0 liter. De är direktinsprutade och använder den snåla Atkinson-cykeln som är vanlig i hybridkonstruktioner.
Även den nya motorn kommer att användas i ett e:HEV-hybridsystem med bromskraftsgenerering.

1,5-litersmotorn är mest effektiv och kommer att ha låg förbrukning över 40 procent större varvtalsområde än dagens version. Även vid eldrift kommer de nya bilarna vara snålare än föregående generation.

Elektrisk fyrhjulsdrift
Fyrhjuldriften, exempelvis i Honda HR-V, blir elektrisk genom att en elmotor monteras på bakaxeln.
För att ge ökad körglädje utan att kompromissa med förbrukningen har Honda utvecklat en ny växlingsfunktion som kallas Hona S+ shift.
De medelstora modellerna kommer att byggas på en ny modulär plattform som är 90 kg lättare än föregångaren.

Ny generation elbilar visas i januari
Innan vi får se de nya bensindrivna bilmodellerna har Hondas nya generation elbilar premiär på CES-mässan i Las Vegas i januari 2025.
Läs även: Honda gör helt ny satsning på elbilar