NU ÄVEN TV-INSLAG! Äntligen är det dags för en riktig körmaskin från Hyundai. Nya Genesis Coupé har åtminstone det som krävs för att lyckas. Nämligen bakhjulsdrift – och diffbroms.
Genesis är den första korean som bjuder på körglädje, enligt vår testförare. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 7-2011.)
När vi säger "nya" Genesis Coupé är det en sanning med modifikation, bilen har nämligen funnits på den amerikanska marknaden sedan 2009. Faktum är att konceptet visades för första gången på SEMA-salongen redan 2007. Men till Europa, och Sverige, kommer den först nu.
Två modeller blir det som letar sig hit, instegsvarianten har en tvålitersfyra med turbo och manuell låda, och toppmodellen har en 3,8-liters V6 och automat. Mer om den sistnämnda i kommande nummer, här och nu koncentrerar vi oss på tvålitersturbon.
Provkörningen av Genesis Coupé äger till en början rum på torra fina asfaltsvägar, för att sedan förläggas till en sjöis i Dalarna.
Bilen har 19-tumsfälgar som standard, skodda med 225:or fram och 245:or bak. Detta ser såklart jättefint ut på bild, men komfortmässigt är det ingen höjdare. Chassisättningen är sportigt fast och med friktionsdäck bullrar det en hel del i motorvägsfart. Men så är Genesis Coupé inte direkt tänkt som ett alternativ till din favoritfåtölj heller.
2,0T-modellen säljs i Sverige i Sportutförande, vilket betyder halvläder interiört, och en fet vinge på bakluckan. Bland mycket annat, bilen är väldigt välutrustad. Farthållare, backvarnare, klimatanläggning, nyckellöst system, eljusterbar förarstol och pisksnärtskydd är standard. Dock finns inte xenonstrålkastare, ens som tillval.
Väl framme vid sjön skos bilen om till dubbdäck, och det är nu mungiporna börjar leta sig uppåt – ordentligt!
Kombinationen bakhjuldrift, diffbroms och dubbdäck blir riktigt roligt i Genesis Coupé.
Kombinationen bakhjuldrift, diffbroms och dubbdäck är kanske ingen garanti för att det ska bli roligt, men i Genesis Coupé blir det verkligen det! Bilen har riktigt fin balans, och ESP-systemet går att slå av helt. Påslaget är det av "nödbromskaraktär", även på torr asfalt. Hyundai pratar redan om en uppgradering av systemet, för lite nättare ingrepp.
Klicka för tekniska data.
Nu kör vi dock utan hängslen och livrem, och det går undan ordentligt. Körställningen är riktigt fin trots att ratten inte går att ställa i längsled. Växellådan är också bra med exakta lägen och lagom mekanisk känsla i länkaget. Motorn är stark redan från botten, men låter rent ut sagt tråkigt. Tonen är klart ansträngd på höga varv, och dessutom är gasresponen seg vid mellangas.
Styrningen kan väl bäst beskrivas som godkänd, det saknas en del känsla i ratten och dessutom har den en aning artificiell tyngd som mest är störande. Vid landsvägskörning funkar styrningen mycket bättre, ska sägas.
Byggkänslan är solid, men utan någon vidare flärd. Det är snyggt och ändamålsenligt, men kanske inte så sexigt. Detta kan faktiskt även sägas om bilen som helhet. Genesis Coupé dryper inte direkt av karisma, men har å andra sidan inga större fel heller.
Speciellt vintertid erbjuder bilen en rejäl dos körglädje för pengarna, och faktum är att V6-modellen endast kostar 40.000 kronor mer än 2,0T.
MISSA INTE: Helt nyproducerat tv-inslag när Fredrik Huldt provkör Hyundai Genesis!