Hyundai Tucson har bytt namn till ix35 och blivit modernare, rymligare och rappare. Vi provkör ”mini-Santan”.
Hyundai har på mindre än 20 år gått från att vara ett billigt alternativ till en riktig bil till att bli en riktig mardröm – för konkurrenterna. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 9-2010.)
Alla siffror pekar uppåt även i kristider och det koreanska märket parkerar stadigt i topp i alla kundundersökningar.
"Det är inte européer och amerikaner som håller mig vaken om nätterna, utan de där koreanerna", erkände den förre
Soltaken ger skön rymd.
Toyotachefen Katsuaki Watanbe.
Just nu finns visserligen många skäl för Toyotachefer att vandra sömnlösa genom nätterna, men här är ännu ett: Hyundai ix35, ersättaren till den lilla suv-modellen Tucson.
Den är ritad i Europa (av Thomas Bürkle), byggs i Slovakien och är på många sätt mer specialskräddad för Europa. Utsidan har definitivt fått ett lyft. Hyundai håller på att hitta ett eget "design-dna" och lämnar det utslätade "default-asiatiska". Formerna är inte offensiva, utan helt enkelt moderna och med tydliga Hyundai-drag (även om nosen luktar Ford).
Nya "Tucson" har vuxit 8,5 cm på längden för att förbättra fotgängarskyddet, nästan ingenting (en centimeter) i axelavstånd medan spårvidden ökat med två centimeter. Inte mycket i rena tal, men den upplevs som betydligt större och mognare. Kupén ger ett rymligare och luftigare intryck, något som accentueras med testbilens Exclusive-paket och det dubbla glastaket som ger behövligt ljus över baksätet.
Fyra personer sitter bra. Förarstolen kunde ha haft lite längre lårstöd, och visst hade det varit mumma om det bekväma baksätet haft fler justeringsmöjligheter – nu när ändå fyra sittplatser har eluppvärmda dynor! Lastutrymmet har vuxit till 465 liter (från 325), men tyvärr blir lastgolvet inte helt plant eftersom baksätets dynor inte fälls undan.
Dieseln vibrerar och kunde vara snålare men jämfört med Santa Fe är ix35 sportig.
Ingen köper en suv för körglädjen. Ändå kan vi meddela att ix35 klår det mesta i sin klass när det gäller körupplevelsen. Karossen kränger överraskande lite vid inspirerad kurvtagning, och även om dämpare/fjädrar är lite stumma för mindre ojämnheter så står den pall på vägar där det statliga anslaget tog slut för länge sedan. Gamla Tucson var inte i närheten så bra på vägen. Hur bra det nya chassit fungerar visas också i våra körprover där ix35 ofta är snabbare med last än utan!
Interiören har en behaglig färgsättning och de svepande linjerna från utsidan finns även här. Aluminiuminlägg i luftintag och på ratten (kallt på vintern) förstärker upplevelsen att ix35 tagit några kliv upp på prestigestegen. Vi vet att den inneboende kvaliteten finns där, men däremot är kvalitetskänslan inte riktigt hundra i alla knappar och reglage. Totalkänslan av bygget är dock solid, utan skrammel eller misspassning.
Modern förarmiljö med vinterkalla aluminiuminlägg.
ix35 kommer med tre motorer. Bensinversionen är inte längre någon törstig V6 utan en modern tvålitersfyra (163 hästar) som säljs med två- eller fyrhjulsdrift. Dieselmotorn på två liter finns med 136 hästar och enbart tvåhjulsdrift. Den kraftigare dieseln på 184 hästar som sitter i vår testbil är en modern common rail-konstruktion som övertygar med dragkraft men som inte är riktigt högkultiverad. Kopplad till den nya, sexväxlade automatlådan, upplevs hela drivlinan i ix35 som betydligt rappare än hos föregångaren. Den nya lådan växlar mjukare, men är också snabbare och det känns inte längre som motoreffekten vispas bort i hydraulolja.
Fyrhjulsdriften har en lamellkoppling som beroende på gaspådrag, hjulspinn och rattvinkel skickar 50 procent av drivkraften till bakhjulen. I farter upp till 38 km/h finns en diffspärr som ökar framkomligheten rätt avsevärt. Backstartsassistans och hastighetsreglering i nedförslut är standard.
Som förväntat kommer ix35 utrustad på ett sätt som skulle tvinga de europeiska konkurrenterna att pungslå sina kunder på rejäla belopp för att komma i närheten. Men visst, för att komma över det sköna panorama-soltaket är det bara det dyraste paketet (Exclusive) som gäller. En fullt utrustad bil kostar (med automatlåda) 314.900 kronor.
Det är fortfarande ett mycket attraktivt pris. ix35 blir därför ett bra val för den som söker denna koppling mellan utility och ekonomi.
Gamla Tucson sålde i 63.000 exemplar om året under sina glansdagar. ix35 har beställts i över 33.000 exemplar under första månaden. Allt talar för att den blir en jättesuccé.
Och med tolv års rostskyddsgaranti och fem års nybilsgaranti utan milgräns kan i alla fall du som köpare sova lugnt.
Värre då för konkurrenterna.
