Hoppa till innehåll

I stället för Crossblade

Den som saknar Smarts extrema helöppna modell Crossblade (som försvinner i företagets ekonomiska räddningsaktion) har ett betydligt billigare alternativ här: Fun Extr´m 500 från franska Secma. Kul på hjul?! Detta är den moderna dunebuggyn – en fyrhjulig tvåsitsare med samma teknik som Smart: stålrörsram med plastkaross, liten motor bak som driver bakhjulen, dörrar som extra […]

Den som saknar Smarts extrema helöppna modell Crossblade (som försvinner i företagets ekonomiska räddningsaktion) har ett betydligt billigare alternativ här: Fun Extr´m 500 från franska Secma.

I stället för Crossblade
Kul på hjul?!

Detta är den moderna dunebuggyn – en fyrhjulig tvåsitsare med samma teknik som Smart: stålrörsram med plastkaross, liten motor bak som driver bakhjulen, dörrar som extra tillbehör.
Buggyn byggs av franska firman Secma, som även tillverkar trehjulingar och elbilar. Fun Extr´m 500 är liksom Smart Fortwo bara 2,5 m lång, 140 cm bred och 110 hög. Den väger 394 kg och drivs av en 500-kubiks tvåcylindrig vattenkyld bensindriven fyrtaktare från italienska Lombardini. Effekten är 21 hästar, med 32,5 Nm vridmoment vid 2 200 r/min. Det räcker för en toppfart på 120 km/h. Växellådan är manuell och femväxlad.
Hjulen, med lättmetallfälgar, är separatupphängda runt om, däckdimension 175/60-13. Bromssystemet är tvåkrets, med skivor runt om.

I stället för Crossblade

Till standardutrustningen hör störtbåge i stål, trepunktsbälten, inställbara pedaler, full instrumentering, värme och defroster, torkare/spolare för vindrutan i laminerat glas, integrerade backspeglar och mjukklädd ratt. Den är också förbredd för stereo.
Som tillval finns dörrar av måsvingetyp, läderklädsel och bagagehållare. Standadfärger är kanariegul, blå eller grön, med front- och akterhuv i avvikande färg (gul, vit, metallicblå, metallicgrå).
Secma Fun Extr´m registreras som fyrhjulig motorcykel. Den importeras till Norge, där ett säljargument är att den får köras gratis innanför stadstullarna i Oslo och att den även får parkeras gratis. Priset i Norge är 125 000 norska kronor.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.