Hoppa till innehåll
Recharge

JAC E30X kommer till Sverige – ny publikfavorit?

Ett lockande pris, två batterialternativ och generöst utrustad som standard. Dessutom är ratten väldigt ”Volvo-esque”. Är JAC E30X något för dig?

John Sempill

Småbilarna dyker upp en efter nu och här är den senaste i raden: JAC E30X, en bil som erbjuds med två batteristorlekar och ett pris under 300 000 kronor.

JAC E30X i vitt fotad snett framifrån med tegel och glas bakom.
Runda strålkastare bjuder in. Den är rätt lik Ora – eller vad säger du? Foto: RSA Sverige
JAC E30X i vitt fotad från sidan.
Längden på 4 025 mm gör den aningen längre en minstingen Hyundai Inster. Foto: RSA Sverige

Trots de blygsamma dimensionerna har JAC E30X stora funktioner och egenskaper.

Ventilerade och elektriskt justerbara säten fram, kopphållare som värmer alternativt kyler, panoramaglastak samt trådlös Apple Carplay och Android Auto är några av specifikationslistans höjdpunkter. 

De två batteristorlekarna som finns är 41 kWh och 51,5 kWh. Det större batteriet ger en WLTP-räckvidd på upp till 374 km medan snabbladdning upp till 70 kW ger i sin tur en laddtid på 40 minuter från 10–80 procent.

Interiören till JAC E30X  med fokus på ratten.
Påminner inte ratten om en Volvo-ratt? En stor display på 12,8 tum i mitten är standard. Foto: RSA Sverige
Baksäte hos JAC E30X fotad genom höger bakdörr.
Rymligt med panoramaglastak. Foto: RSA Sverige

Utrustningsnivåerna inledningsvis är E30X Go! Samt E30X Style, varav båda kommer med ”omfattande standardutrustning”. En annan standard är att JAC E30X har så kallade Angel Eyes-strålkastare för lite mer vardagslyx. 

Det är den nordiska importören RSA som står bakom lanseringen i Sverige. Andra märken som RSA representerar är bland annat BYD och Maxus. 

JAC E30X fotad snett bakifrån med tegel- och glas-fasad bakom.
Bakifrån ser det ut som en Polo och visst är fälgarna lite GTI-aktiga? Foto: RSA Sverige

Så mycket kostar JAC E30X

Priset då? Enligt pressmeddelandet börjar priserna på 299 900 kronor och bilen går att beställa redan nu. Vad tycker du om designen? 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: RSA Sverige

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.