Hoppa till innehåll

Jaguar downsizar med nya motorer

Snart hittar tre nya motorer ned i Jaguars modeller. Sportbilen F-Type får en V6-motor med kompressor medan XF och XJ får turbofyran från Range Rover Evoque. Lyxbilar med fyrcylindrig motor – kan det fungera?

Jaguar downsizar med nya motorer
Nya Jaguar F-Type ska utmana Porsche 911 och lanseras i höst. Istället för V8-motor utan överladdning erbjuds en nyutvecklad kompressor-V6 i aluminium.
Jaguar downsizar med nya motorer
Förutom de nya motorerna visar Jaguar också upp XJ Ultimate på bilsalongen i Beijing, som blir lyxigast i modellprogrammet med en prislapp på 1,5 miljoner kronor.

Kraven på lägre utsläpp gäller förstås också Jaguar. Därför presenteras en ny 3,0-liters V6-motor med kompressor som ska ersätta märkets nuvarande V8-motor utan överladdning. Aluminiummotorn får direktinsprutning (vilket Jaguar döper till SGDI) och variabla ventiltider (DIVCT).

När V6-motorn sitter i nya sportbilen F-Type ligger effekten på 380 hästar vid 6.500 r/min och vridmomentet på 460 Nm vid 1.800–4.000 r/min. Samma motor hamnar också i XF och XJ, men ger då 340 hästkrafter och 450 Nm.

Dessutom lånar Jaguar den fyrcylindriga Si4-motorn med turbo på 2,0 liter från Range Rover Evoque, som utvecklats av Ford och även sitter i flera Volvomodeller. Den ersätter den nuvarande V6-motorn utan överladdning och hamnar i XF och XJ, med en effekt på 240 hästar och ett vridmoment på 340 Nm.

8-stegad automatlåda från ZF med start/stopp blir standardutrustning för båda motorerna. Priser och lanseringsdatum är ännu inte klara, men förmodligen får samtliga motoralternativ premiär på Parissalongen i höst, i samband med premiären av F-Type.

Jaguar downsizar med nya motorer
Klicka för att se en större version.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.