Cyberattacken som nyligen slog ut Jaguar Land Rovers fabriker och IT-system en hel månad verkar ha fått följder.
Nu skjuts premiären av Jaguars nya eldrivna GT fram till 2026, enligt uppgifter från Automotive News. Bilen skulle egentligen ha visats upp i år inför produktionsstart nästa sommar.
Läs också: Jaguars elchock: Försäljningen rasade till 49 bilar
Ny el-era efter cyberattacken
Testprogrammet pågår dock för fullt. Prototyper har synts både på tyska motorvägar och i högt tempo runt Nürburgring, där bilen filats på för att leva upp till märkets sportiga arv.
Och det vi ser nu på vägarna skiljer sig rejält från Type 00 – konceptbilen som Jaguar visade upp i Miami i fjol. Type 00 är en tvådörrars designstudie tänkt att signalera Jaguars nya era: ny logotyp, nytt formspråk och en mer exklusiv positionering.
Den slanka konceptbilen saknade många klassiska drag som varit starkt förknippade med Jaguar ända sedan 50-talet.
Läs även: Jaguars renässans – det stora språnget
På sociala medier kom kritiken snabbt, där många tyckte att märket övergav sin ikoniska hoppande jaguar och välkända design-DNA.
Läs även: Jaguars plan för att överleva – ny logga och skrotade modeller
Konceptets kritik – nu satsar Jaguar på körkänslan
Produktionen handlar däremot om fyrdörrarsmodellen GT. Här är det inte bara formspråket som ska skapa reaktioner utan även körupplevelsen.
Enligt utvecklingschefen Rawdon Glover är målet att bilen ska väcka känslor direkt när man ser den, men också köra riktigt bra eftersom det är en Jaguar.
Prestandan talar för sig själv. Brittiska Autocar uppger att GT får upp till 986 hästkrafter från två elmotorer, vilket gör den till den starkaste serienproducerade Jaguar någonsin.
Samtidigt avvecklar Jaguar sina gamla modeller i snabb takt. Endast F-Pace finns kvar på många marknader medan märket ställer om mot en helt elektrisk framtid.
När GT väl börjar visa sig i svenska konfiguratorer återstår att se, men priset ska enligt de första uppgifterna landa runt 1,4 miljoner kronor.
Läs också: Jaguar går all-in på el – ingen hybrid eller bensin i framtiden