
Lite förenklat
skulle man kunna säga att nya Jaguar XKR-S Convertible är precis samma bil som
XKR-S Coupe – minus taket, förstås. Men det är också den tuffaste utmaningen
för en cabriolet, att framstå som lika vridstyv och skrammelfri som en
coupémodell.
Jaguar hävdar att
de lyckats mycket väl med denna tekniska utmaning och att de är ”bäst i
klassen”. XKR-S Convertible är så pass vridstyv att chassikomponenterna från
XKR-S Coupe gick att lyfta över – rakt av. Men då krävdes att bakre
stötdämparinfästningen förstärktes ytterligare för att få rätt stabilitet.
Jaguar XKR-S Coupe
skrev vi om i februari, den modell som följde efter specialbilarna ”XKR
Goodwood Special” och ”XKR-75” som båda hade 530 hk (20 hästar mer än i vanliga
XKR). Cabrioletmodellen får alltså samma drivlina med 550 hk, 680 Nm och
sexstegad automatlåda.

Trots en vikt på
1.800 kilo räcker 550 hk för att få iväg Jaguar XKR-S Convertible från noll
till 100 km/h på endast 4,4 sekunder. Några svenska prisuppgifter har vi inte
ännu men i Storbritannien ska XKR-S Convertible kosta 103.000 pund, vilket är i
runda slängar 20 procent mer än en ”vanlig” XKR Convertible (som kostar
1.122.000 kronor).
Missa heller inte
Jaguars egen video från testerna på Nürburgring av XKR-S Convertible (klicka på bilden nedan). Det ser
ut att gå undan, trots avsaknaden av tak!