Det finns mer effekt att krama ur den kompressormatade V8:an, det visar Jaguar med sin tredje specialmodell på XKR, kallad XKR-S. Toppeffekten anges nu till 550 hk och 680 Nm, vilket räcker för 0-100 km/h på strax över fyra sekunder.
Annorlunda bakvinge, omarbetat chassi och höjd effekt i V8:an till 550 hk och 680 Nm. XKR-S har ett tillägg som man kan tolka som ”Super” eller ”Special”. KLICKA FÖR STÖRRE
Med fem år på nacken börjar andra generationen XK-serie närma sig pensionsålder (vid cirka sju år) men Jaguar håller intresset uppe genom att släppa ännu en specialmodell: XKR-S. Genom att öka laddtrycket i den kompressormatade 5,0-liters V8:an pumpas toppeffekten upp till hela 550 hk och 680 Nm.
Sommaren 2009 släppte Jaguar sin specialmodell "XKR Goodwood Special" med höjd effekt till 530 hk och sportigare chassi. Den följdes upp året därpå med ännu en specialmodell till Goodwood-festivalen – "XKR-75" – för övrigt samma bil som lyckades klocka en varvtid på Nürburgring under åtta minuter. Båda modellerna hade 530 hk, 20 fler än i XKR.
Den intensiva, kornblå kulören är speciell men det är hela XKR-S också. Alla detaljer får vi inte reda på ännu men XKR-S är den snabbaste Jaguar-modellen någonsin med en angiven toppfart på 300 km/h. KLICKA FÖR STÖRRE
Men intresset översteg vida de 75 bilar som Jaguar byggde av "XKR-75" och därför kommer nu XKR-S. Den senare skiljer sig från utseendet på "Speed Pack" modellen genom en annan bakvinge och en toppfart som nu inte längre är begränsad utan anges till 300 km/h – därmed är XKR-S den snabbaste, serietillverkade Jaguarn GT-modellen någonsin (XJ220 lirar i en egen division). 0-60 mph (96 km/h) går på 4,2 sekunder. Chassit är omarbetat på XKR-S och sportavgassystemet ännu ljudligare än på de förra modellerna.
De exteriöra modifieringarna är relativt små och det beror på ett planerat "facelift" till hösten, om vi får tro våra engelska kollegor. Sedan ska XK-serien leva vidare till 2013 då en ny bil kommer. De minnesgoda kommer nog ihåg att det här är andra gången som namnet, förra gången var våren 2008 då man byggde 200 Jaguar XKR-S (klicka för att läsa artikel).
Den ökade effekten kommer inte utan ett visst miljöansvar. Jaguar är noga med att framhålla ett CO2-utsläpp för XKR-S på "under 300 g/km", något som man anser är unikt i det här segmentet av sportbilar. Jaguar XKR-S får vi veta mer om på Genèvesalongen då man även ska fira 50-årsjubileum för ikonen E-Type.