Hoppa till innehåll

Volvo knäcks av USA men räddas av Kina

Volvo Cars globala försäljning under januari ökade med 2,6 procent och Kina är nu den största marknaden. Försäljningen i USA är dock ett fortsatt stort bekymmer, i januari var nedgången 22 procent. Bästa modellen är XC60 och i ett land ökade försäljningen med 132 procent – gissa vilket?

Volvo knäcks av USA men räddas av Kina
Volvo S60L byggs i Kina och har lanserats under hösten. Försäljningen har öppnat bra och tillsammans med V40 och XC60 ökar försäljningen rejält under januari. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Det gamla uttrycket ”gungor och karuseller” är i allra högsta grad användbart för Volvo Cars, som nu redovisar sina försäljningssiffror för årets första månad.

Gamla sorgebarnet USA backade kraftigt under januari med 22,2 procent, men totalt sett kunde Volvo ändå redovisa en liten uppgång tack vare att Kina ökade så bra – upp 21,6 procent. Ökningen blev 2,6 procent och totalt sålde Volvo 30.372 bilar under januari 2014.

Att USA backade så kraftigt har främst två orsaker: fjolårets januari var en ovanligt bra försäljningsmånad och många bilköpare i norra USA höll sig hemma när temperaturen gick ner mot minus 30 grader Celsius. Den dåliga väderleken under januari avspeglades också hos flera andra biltillverkare, totalt sjönk marknaden med tre procent i USA (första månaden med minussiffror sedan september 2013).

En av få ljuspunkter just nu i USA är att V60 med ett av de nya motoralternativen Drive-E rullade ut till Volvohandlarna i slutet på januari. Kanske kan V60 öka trafiken hos handlarna i USA som fortfarande otåligt väntar på nya XC90 – som dock kommer först vid årsskiftet.

Volvo fortsätter att bygga ut sin försäljningsorganisation i Kina och den nyligen lanserade – och ”Kinabyggda” – Volvo S60L har tagits emot väl. Det gjorde att försäljningen i Kina ökade till 5.810 bilar under januari. Övriga modeller som sålde bra i Kina var XC60 och V40.

Även här hemma i Sverige presterade Volvo Cars bra och ökade med 19,6 procent till 3.621 bilar under januari. En viss ”Zlatan-effekt” kunde skönjas hos handlarna efter den lyckade reklamfilmen ”Made by Sweden” men den lär nog påverka resten av våren ännu mer när de beställda bilarna levereras.

Japan är det land som ökade med otroliga 132 procent under januari och det handlar inte enbart om att Volvo lyckats ovanligt bra med sina V-modeller under 2013. Siffran avspeglar också det faktum att japanska bilköpare har en aviserad skattehöjning i april att vänta och många tar nu tillfället att köpa ny bil. Japansk bilindustri har ökat sin produktion med tio procent för att möta efterfrågan under början av året.

 

  2013 2014 Förändring
Kina 4.776 5.810 21,6%
USA 4.875 3.792 -22,2%
Sverige 3.028 3.621 19,6%
Västeuropa* 12.246 11.701 -4,5%
Övriga marknader 4.689 5.448 16,2%
Totalt 29.614 30.372 2,6%

 

* I begreppet ”Västeuropa” räknas inte Sverige in.

   

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.