
Efter en trög start ser det äntligen ut som om Volvo fått igång försäljningen i Kina. Prognosen pekar mot en ökad försäljning på 40 procent i år, jämfört med 2012.
Kina passerar snart USA som Volvos viktigaste marknad men det beror inte enbart på den snabba uppgången i Asien. Volvo borde egentligen prestera mycket bättre i USA där bilförsäljningen ökat kraftigt de senaste åren. I år ser försäljningen i USA ut att öka åtta procent, ändå tappar Volvo sju procent jämfört med 2012.
Som bäst gick det för Volvo under 2004 då man sålde 139.000 bilar i USA. Under 2012 sålde Volvo bara 68.000 bilar och i år sjunker alltså den siffran ytterligare.

Varför kan inte Volvo sälja bättre i USA? Den frågan kan förmodligen inte få ett enda och enkelt svar. Men Volvos företagsledning försökte i alla fall bena upp frågeställningen under en pressträff i USA i tisdags (5 november).
Enligt branschtidningen Automotive News ska Volvos plan rulla ut efter årsskiftet och nå full kraft när nästa generation XC90 ska lanseras i USA. I den planen finns bland annat en ny annonsbyrå som ska hjälpa Volvo globalt och i USA, vilken byrå det blir är inte avgjort ännu. Men Volvo vet redan nu att man vill ta hjälp av sociala medier för att marknadsföra sina bilmodeller och skapa dialog med konsumenterna.
Strategin är att framställa Volvo som ett ”unikt premiummärke” som är annorlunda än den tyska premiumligan (Audi, BMW och Mercedes). För att nå dit ska man satsa på attraktiv skandinavisk design, säkerhet, miljöansvar och en enkel men ändå smart multimediaanläggning.
Volvo ska också satsa mer på privatleasing i USA, något som man inte gjort tidigare och det har straffat sig. Att erbjuda kunderna privatleasing är viktigt och nu har andelen ökat till 35 procent av de som köper en Volvo i USA. Nästa år är målet att höja andelen till 40 procent.
Volvo V60 ska börja säljas i USA i januari och den blir förmodligen ingen storsäljare men förhoppningsvis kan V60 attrahera en del av de som tidigare kört Volvokombi.
Volvos nya motorfamilj ”Drive-E” väntas också bli ett viktigt tillskott för att övertyga de amerikanska kunderna. Under pressträffen avslöjade Volvos varumärkesstrateg Lex Kerssemakers att Drive-E motorerna inte bara blir fyrcylindriga utan även kommer med tre cylindrar och därmed mindre motorvolym. XC90 får hybriddrivlina och en elektrisk bakaxel, de mest effektstarka versionerna ger runt 400 hk med V8-prestanda men mycket lägre förbrukning.
Något exakt försäljningsmål för USA-marknaden ville Volvos företagsledning inte ge till de amerikanska journalisterna. Men om tre år vill man återigen komma över 100.000 bilar/år och på sikt även sälja mer än under rekordåret 2004 (nästan 140.000 bilar). Återförsäljarnätet behöver inte byggas ut utöver de 308 Volvohandlare som finns i USA idag.
Någon konkret plan för att starta en bilfabrik i USA har inte Volvo. De bilar som säljs där byggs i Europa. Däremot kan det senare bli aktuellt med USA-import från Kina av de Volvomodeller som byggts där.
Källa: Automotive News, ”Volvo outlines strategy for U.S. revival” (kräver prenumeration).