Amerikanska J.D. Power har släppt årets kvalitetsundersökning baserad på svar från närmare 93 000 bilägare. Trots fler skärmar och tekniska finesser har det genomsnittliga antalet problem per bil faktiskt minskat något, men skillnaderna mellan bilmärkena är stora.
Allra bäst klarar sig Lexus, med bara 166 problem per 100 bilar (PP100). Även Nissan får höga betyg och rankas som bästa volymmärke med 169 PP100. I motsatt ände hittar vi flera lyxbilstillverkare, där komplex teknik och designproblem drar ner betygen.

Läs också: Nya bilar krånglar rekordmycket – Polestar och Volvo i botten
Infotainment stör mest
Trots små förbättringar är infotainmentsystemen fortfarande den största källan till frustration. I genomsnitt rapporteras 42,6 problem per 100 fordon i just den kategorin.
– Kunder tycker om stora skärmar, men de blir snabbt frustrerade när funktioner som klimatanläggning eller handskfacksöppning kräver flera tryck, säger Frank Hanley, ansvarig för undersökningen på J.D. Power.
Lösningen? Fler fysiska knappar, menar Hanley.

Laddhybrider drabbas värst
För första gången har laddhybrider (PHEV) fler problem än rena elbilar: 237 mot 212 PP100. Vanliga bensinbilar ligger bäst till med 184 PP100. En stor del av elbilarnas förbättring tillskrivs Tesla, som minskat sina problem med 62 PP100 jämfört med i fjol.
Samtidigt visar årets modellsläpp generellt sämre resultat än återkommande modeller, endast 2 av 18 nya modeller presterade bättre än genomsnittet i sina segment.
Trots att flera lyxmärken backar får Porsche 911 utmärkelsen som årets mest felfria modell, med bara 116 PP100. General Motors får flest modellutmärkelser, följt av Ford och Honda.
Bästa produktionskvalitet tilldelas BMW:s fabrik i österrikiska Graz (Magna Steyr), där bland annat Z4 tillverkas.
Läs också: JD Powers krångelrapport: Lexus i topp – Volvo totalfloppar igen
Därför får Volvo bottenbetyg
Med 258 problem per 100 bilar hamnar Volvo bland de fyra sämsta märkena i årets ranking. Det är klart över branschsnittet på 192. Här är tre tunga orsaker till resultatet:
- Hög andel laddhybrider Volvos amerikanska modellprogram domineras av PHEV-versioner, den drivlinetyp som får sämst betyg i hela studien.
- Pekskärmsberoende infotainment Googles Android Automotive är numera standard i Volvos modeller. Den styr det mesta via skärm, och J.D. Power pekar just på infotainmentsystem som den största enskilda källan till klagomål.
- Tekniska barnsjukdomar i nya modeller Nya eller uppdaterade modeller är mer problematiska än äldre. J.D. Power noterar att årets modellsläpp i snitt fått fler fel, något som påverkar Volvo som nyligen förnyat stora delar av sortimentet.