Kia EV5 är en eldriven SUV i C-segmentet, designad från grunden för att möta europeiska krav på komfort, räckvidd och uppkoppling.
Med upp till 530 km räckvidd, snabbladdning och klassledande digitala funktioner siktar Kia på att ta upp kampen mot konkurrenter som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 och Volvo EX40.

Modellen bygger på Kias E-GMP-plattform med 400-voltsarkitektur och kombinerar sportig SUV-design med smarta vardagslösningar.
EV5 får svensk premiär i höst – priserna är ännu inte klara, men första leveranserna väntas före årsskiftet.
– EV5 är en hörnsten i vår tillväxtstrategi i Europa, säger Sjoerd Knipping, operativ chef för Kia Europe. Det är en elbil anpassad efter hur européer lever, arbetar och kör.
Läs också: Kia EV9 GT beställningsbar i Sverige – svenska priset klart
Uppkopplad komfort
Interiören är både rymlig och flexibel. Baksätet kan fällas helt plant och skapa upp till två meter lastutrymme, och mittkonsolen innehåller utdragbar förvaring.
Materialen är hållbara: återvunnen PET i säten, biobaserat skum och BTX-fri färg.

Infotainmentsystemet ccNC innehåller tre skärmar: en 12,3-tums digital mätartavla, en lika stor huvudskärm samt separat klimatdisplay.
Systemet uppdateras automatiskt via OTA och erbjuder live-navigering, röststyrning, Google POI och stöd för digital bilnyckel via mobilen.

EV5 har dessutom en ny typ av klimatanläggning i tre zoner samt Harman Kardon-ljudsystem. Sätena kan fås med massage, värme, ventilation och svankstöd.
Läs också: Elbilsoffensiven – Kias djärva nyheter
530 kilometer räckvidd
EV5 erbjuds med 81,4 kWh batteri och upp till 530 km preliminär räckvidd (WLTP). Snabbladdning från 10 till 80 procent ska ta cirka 30 minuter.
Enpedalskörning via i-Pedal 3.0 kombineras med automatisk regenerering baserat på kartdata.
Tack vare Vehicle-to-Load (V2L) kan bilen även användas som strömkälla – upp till 3,6 kW via inre eller yttre uttag. Kia har också förberett modellen för framtida Vehicle-to-Grid-användning.
Säkerhet på hög nivå
EV5 är utrustad med sju krockkuddar och en lång lista förarassistanssystem (ADAS), inklusive:
- Motorvägsassistent 2 med automatisk filhållning och filbyte
- Remote Smart Parking Assist 2.0 (fjärrstyrd parkering via app)
- Kollisionsvarning vid parkering (PCA) fram, sida och bak
- Intelligent hastighetsanpassning med ljudåterkoppling
- Smart farthållare som kan stanna bilen helt
Läs också: Vi spanar in Kias nya spännande elbilar – när kommer EV2?
Lansering och modeller
Kia EV5 kommer i versionerna EV5 och EV5 GT Line – en GT med sportigare egenskaper lanseras senare. GT Line får bland annat större 19-tumshjul, medan en toppversion med 20-tumshjul är under utveckling.
Specifikationer i korthet:
- Batteri: 81,4 kWh
- Räckvidd: upp till 530 km
- Effekt: 160 kW (218 hk)
- Vridmoment: 295 Nm
- 0–100 km/h: 8,4 sekunder
- Dragkapacitet: 1 200 kg
- Drivning: Framhjulsdrift
- Max bagageutrymme: 1 650 liter
Kia EV5 börjar säljas i Sverige under hösten 2025.