Hoppa till innehåll

Kia Optima överraskar positivt i Paris

Vi har landat i Paris, smugit in hallarna och fått en smygtitt på nya Kia Optima, innan täcket åkte på igen, premiären sker först imorgon torsdag när mässan öppnat officiellt. Första intrycket av Optima är gott! Fredrik Pettersson har smugit in på Paris-salongen, som öppnar först imorgon torsdag, och fallit pladask för Kia Optima. Inredningen […]

Vi har landat i Paris, smugit in hallarna och fått en smygtitt på nya Kia Optima, innan täcket åkte på igen, premiären sker först imorgon torsdag när mässan öppnat officiellt. Första intrycket av Optima är gott!

Kia Optima överraskar positivt i Paris

Fredrik Pettersson har smugit in på Paris-salongen, som öppnar först imorgon torsdag, och fallit pladask för Kia Optima. Inredningen imponerar också. KLICKA FÖR STÖRRE

Den fyra personer starka delegationen från auto motor & sport är på plats i Paris och när jag gick förbi Kia-montern fastnade blicken direkt. Letade frenetiskt efter ordet "koncept", men detta är faktiskt nya Kia Optima i sitt färdiga utförande. En del känner nog igen modellen som Magentis (se artikel på denna länk), ett namn som används på vissa marknader

Anledningen till att jag stannar upp är att Optima verkligen är snygg, även så här på mässgolvet. Vi känner igen den nya Tiger-grillen som Kia anammat de senaste åren, men resten är bara läcker design. Vart är Kia på väg? Soul är udda, Venga ser fräck ut och nu ska man skapa begär i den stentuffa mellanklassen med en djärvt skuren sedan.

Kia Optima överraskar positivt i Paris

Med en längd på strax över 480 centimeter är Kia en bil som kvalar in i D-segmentet, eller mellanklass som vi brukar säga. Optima istället för Passat, Insignia, Mondeo eller någon av de andra tuffa konkurrenterna? KLICKA FÖR STÖRRE

Öppnar dörren och mina första intryck av förarplatsen är massor av Saab-vibbar. Hela layouten är lik 9-5:an, mätarhuset och panelens yttre konturer är tydligt inspirerade av både 9-5 och A4, men klart mest 9-5. Tråkigt nog för Saaben håller Kian lite högre materialkvalitet. Inte i Audi-klass, men bättre än till exempel Ford.

Förarstolen är rymlig och ratten har generös justerbarhet, jag sitter bra trots en längd som går över medel. Men, en provtur måste förstås till för att kunna fälla det avgörande omdömet.

Kia Optima överraskar positivt i Paris

Optima, som på en del marknader heter Magentis, får två motoralternativ i Sverige. Antingen 136 hk diesel eller 170 hk bensinfyra. KLICKA FÖR STÖRRE

Baksätet har rejält med benutrymme, helt klart Mondeo-klass på det, men man sitter med skönare knävinkel i Mondeo. Takhöjden är okej, mitt huvud går inte riktigt fritt, är för rädd om frisyren just nu. Benutrymmet beror på en rejäl hjulbas på cirka 280 centimeter och en totallängd på strax över 480 centimeter. Koncernbrodern Hyundai i40 (Sonata) får liknande mått.

Bagageluckan är torsionsfjädrad, öppnar lätt men gångjärnen är inte av den mest platsbesparande typen. De yttre matkassarna får man fortfarande akta. I Sverige får vi en 1,7-liters dieselmotor på 136 hk samt en 2,0-liters bensinfyra på 170 hk. Exakt försäljningsdatum har vi inte ännu, men enligt Kia Motors Sweden blir det "under 2011".

Kia Optima överraskar positivt i Paris

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.