Hoppa till innehåll
Recharge

Kina-elbilar kan nu levereras direkt till din dörr i Sverige

Nu kan svenskar beställa elbilar från Kina – levererade färdigregistrerade och klara att köra.

China EV Marketplace, den största marknadsplatsen för export av elbilar från Kina, erbjuder från och med i dag dörr-till-dörr-leverans till hela EU – inklusive Sverige.

Det innebär att svenska kunder för första gången kan beställa en elbil eller laddhybrid direkt från Kina och få den hemlevererad, färdig för registrering och körning.

– För första gången kan elbilsentusiaster i hela Europa beställa en ny BEV eller PHEV direkt från Kina och få den levererad till dörren, säger Jakub Gersl, operativ chef på China EV Marketplace.

Hanterar hela processen

Företaget sköter allt från inköp, transport och tullhantering till EU-homologering – det vill säga att bilen görs helt laglig för registrering och körning i Sverige och övriga EU.

Även infotainmentsystem levereras på engelska.

För svenska kunder betyder det att man slipper den ofta komplicerade importprocessen och kan räkna med att bilen levereras redo att registreras hos Transportstyrelsen.

Service och underhåll sker sedan i Sverige eller övriga EU, antingen hos etablerade märkesverkstäder (för exempelvis BYD, Geely och Nio) eller hos fristående verkstäder med tillgång till reservdelar.

Hur snabbt kinesiska tillverkare kan bygga upp fungerande service- och eftermarknadsnät i Sverige blir dock avgörande för hur många som vågar köpa.

Elbilar lastas på RoRo-fartyg för export till Europa
RoRo-frakt är ett av alternativen för att skeppa kinesiska elbilar till Europa, men det är betydligt dyrare än containerfrakt. Foto: EV Marketplace

Tillväxt i Europa trots tuffa tullar

Under årets första sex månader sålde China EV Marketplace drygt 7 000 bilar globalt, en ökning med 66 procent jämfört med i fjol.

Cirka 40 procent gick till Europa, främst laddhybrider som inte omfattas av de nya EU-tullarna på upp till 35 procent.

För batterielektriska bilar minskade däremot försäljningen till EU med 25 procent.

Utökade importtullar gör kinesiska BEV-modeller dyrare även för svenska kunder, vilket sannolikt stärker laddhybridernas ställning på marknaden.

Cirka 65 procent av försäljningen bestod av transportbilar och bussar, medan resterande 35 procent var personbilar från bland annat BYD, Geely, Chery och Nio.

BYD, Geely och Nio bland märkena

Företaget samarbetar med över 70 kinesiska återförsäljare, vilket ger ett stort modellutbud för export.

Med den nya leveranstjänsten kan fler svenskar lockas att testa kinesiska bilmärken.

Hur stor genomslagskraften blir beror på hur EU:s tullpolitik utvecklas – särskilt för rena elbilar. Men tjänsten innebär utan tvekan ett enklare och mer direkt sätt att få en elbil från Kina till svenska vägar.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: EV Marketplace

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.