China EV Marketplace, den största marknadsplatsen för export av elbilar från Kina, erbjuder från och med i dag dörr-till-dörr-leverans till hela EU – inklusive Sverige.
Det innebär att svenska kunder för första gången kan beställa en elbil eller laddhybrid direkt från Kina och få den hemlevererad, färdig för registrering och körning.
– För första gången kan elbilsentusiaster i hela Europa beställa en ny BEV eller PHEV direkt från Kina och få den levererad till dörren, säger Jakub Gersl, operativ chef på China EV Marketplace.
Läs också: Anders Parment: Hotet från Kina är ingen dödsstöt för Europa
Hanterar hela processen
Företaget sköter allt från inköp, transport och tullhantering till EU-homologering – det vill säga att bilen görs helt laglig för registrering och körning i Sverige och övriga EU.
Även infotainmentsystem levereras på engelska.
För svenska kunder betyder det att man slipper den ofta komplicerade importprocessen och kan räkna med att bilen levereras redo att registreras hos Transportstyrelsen.
Service och underhåll sker sedan i Sverige eller övriga EU, antingen hos etablerade märkesverkstäder (för exempelvis BYD, Geely och Nio) eller hos fristående verkstäder med tillgång till reservdelar.
Hur snabbt kinesiska tillverkare kan bygga upp fungerande service- och eftermarknadsnät i Sverige blir dock avgörande för hur många som vågar köpa.

Tillväxt i Europa trots tuffa tullar
Under årets första sex månader sålde China EV Marketplace drygt 7 000 bilar globalt, en ökning med 66 procent jämfört med i fjol.
Cirka 40 procent gick till Europa, främst laddhybrider som inte omfattas av de nya EU-tullarna på upp till 35 procent.
För batterielektriska bilar minskade däremot försäljningen till EU med 25 procent.
Utökade importtullar gör kinesiska BEV-modeller dyrare även för svenska kunder, vilket sannolikt stärker laddhybridernas ställning på marknaden.
Cirka 65 procent av försäljningen bestod av transportbilar och bussar, medan resterande 35 procent var personbilar från bland annat BYD, Geely, Chery och Nio.
BYD, Geely och Nio bland märkena
Företaget samarbetar med över 70 kinesiska återförsäljare, vilket ger ett stort modellutbud för export.
Med den nya leveranstjänsten kan fler svenskar lockas att testa kinesiska bilmärken.
Hur stor genomslagskraften blir beror på hur EU:s tullpolitik utvecklas – särskilt för rena elbilar. Men tjänsten innebär utan tvekan ett enklare och mer direkt sätt att få en elbil från Kina till svenska vägar.