Hoppa till innehåll
Recharge

Kinesisk elbil floppar i laddtest – men tyskarna imponerar

Xpeng P7 laddar dåligt – men Audi och Porsche kan åka vidare efter bara 20 minuter.

Porsche Taycan och Audi e-tron GT är överlägset bäst, medan både koreanska och kinesiska bilar underpresterar. Det är resultatet av ett laddtest genomfört av den norska tidningen Motor och bilföreningen NAF.

I testet jämförde man laddhastigheten i 31 olika elbilar vid en av Ionitys högeffektsladdare som kan leverera upp till 350 kW. Teslabilarna i testet laddades vid Teslas egna Supercharger V3, som i dagsläget kan leverera upp till 250 kW.

Audi och Porsche, som båda har 800-voltssystem, kunde laddas upp till 80 procent på omkring 20 minuter med en toppeffekt på 257 respektive 271 kW. Tesla Model 3 Standard Range tog 26 minuter på sig, med en toppeffekt på 166 kW.

De koreanska plattformssyskonen Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5, som också har 800-voltssystem, tog över 30 minuter på sig att nå 80 procents laddning och nådde effekttoppar på 154 respektive 145 kW. Det lever inte upp till tillverkarnas egna siffror.

Den kinesiska nykomlingen Xpeng P7, som snart är Sverigeaktuell, floppade helt. Den ska tåla en laddeffekt på upp till 100 kW, men i det norska testet nådde den inte mer än 65 kW och tog 63 minuter på sig att nå 80 procents laddning.

Inför testet hade bilarna fått tid på sig att värma upp sina batterier, och samtliga hade mindre än 10 procents laddning kvar.

Läs hela testet på Motors sajt.

 
 
 
Modell Laddtid Laddprocent från/till Högsta effekt
Audi e-tron GT 19.32 min 9 till 80 procent 257 kW
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 20.16 min 4 till 80 procent 271 kW
Tesla Model 3 SR 26.11 min 4 till 80 procent 166 kW
     
BYD Tang 44.01 min 5 till 80 procent 119 kW
BMW iX xDrive50 45.19 min 3 till 80 procent 192 kW
XPENG P7 4WD High Performance 62.59 min 5 till 80 procent 65 kW

Källa: Motor.no

 
 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.