Porsche Taycan och Audi e-tron GT är överlägset bäst, medan både koreanska och kinesiska bilar underpresterar. Det är resultatet av ett laddtest genomfört av den norska tidningen Motor och bilföreningen NAF.
I testet jämförde man laddhastigheten i 31 olika elbilar vid en av Ionitys högeffektsladdare som kan leverera upp till 350 kW. Teslabilarna i testet laddades vid Teslas egna Supercharger V3, som i dagsläget kan leverera upp till 250 kW.
Audi och Porsche, som båda har 800-voltssystem, kunde laddas upp till 80 procent på omkring 20 minuter med en toppeffekt på 257 respektive 271 kW. Tesla Model 3 Standard Range tog 26 minuter på sig, med en toppeffekt på 166 kW.
De koreanska plattformssyskonen Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5, som också har 800-voltssystem, tog över 30 minuter på sig att nå 80 procents laddning och nådde effekttoppar på 154 respektive 145 kW. Det lever inte upp till tillverkarnas egna siffror.
Den kinesiska nykomlingen Xpeng P7, som snart är Sverigeaktuell, floppade helt. Den ska tåla en laddeffekt på upp till 100 kW, men i det norska testet nådde den inte mer än 65 kW och tog 63 minuter på sig att nå 80 procents laddning.
Inför testet hade bilarna fått tid på sig att värma upp sina batterier, och samtliga hade mindre än 10 procents laddning kvar.
Läs hela testet på Motors sajt.
| Modell | Laddtid | Laddprocent från/till | Högsta effekt |
| Audi e-tron GT | 19.32 min | 9 till 80 procent | 257 kW |
| Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 20.16 min | 4 till 80 procent | 271 kW |
| Tesla Model 3 SR | 26.11 min | 4 till 80 procent | 166 kW |
| … | |||
| BYD Tang | 44.01 min | 5 till 80 procent | 119 kW |
| BMW iX xDrive50 | 45.19 min | 3 till 80 procent | 192 kW |
| XPENG P7 4WD High Performance | 62.59 min | 5 till 80 procent | 65 kW |
Källa: Motor.no