En ”kinesisk storm” drar in över Europas växande elbilsindustri menar Renaults ordförande Jean-Dominique Senard. Uttalandet kom som ett svar till Kinas senaste beslut att begränsa exporten av grundämnena gallium och germanium som behövs vid produktionen av elbilar.
– Det jag menar med en ”kinesisk storm” är det starka trycket mot elbilstillverkare i Europa som kommer från importen av kinesiska elbilar. Vi är kapabla att bygga elbilar men vi slåss för att säkerställa tillförseln av material, säger Jean-Dominique Senard.
Kina är den största producenten av dessa metaller tack vare stora investeringar i utvinnandet och skapandet av leverantörskedjor. Att bygga upp en liknande produktion skulle kosta flera miljarder euro.
Begränsningen av Kina eskalerar ett teknikkrig med USA som potentiellt kan skapa stora förseningar i leverantörskedjorna. Europa har hamnat i mitten av dispyten och tvingas leta efter andra alternativ ifall värstascenariot inträffar.
– Om en riktig geopolitisk kris inträffar kommer batterifabrikernas produktion lida betydande skada, säger Senard.
Utvecklingen av alternativa bränslen som syntetiska ”e-bränslen” och vätgas är avgörande vid en plötslig brist på råvarorna som krävs i produktionen av batterier, menar Senard.