Hoppa till innehåll

Kinesiska Omoda till Sverige – med bensinmotorer!

Allt handlar inte om elbilar i Kina. Av 22 miljoner sålda i fjol var runt nio miljoner eldrivna. Omoda tänker sälja båda varianterna i Sverige.

Den kinesiska bilindustrin växer snabbt och över hälften av fjolårets sålda bilar kom från kinesiska tillverkare. Men tillverkningskapaciteten är nästan dubbelt så hög som försäljningen och därför satsar de allt hårdare på export, och satsningen har gått hem. Kina är numera den största bilexporterande nationen, före Japna.

I fjol exporterade man 2,5 miljoner bilar, men redan under första kvartalet i år var man uppe i över en miljon.

Det Kinesiska målet för 2030 är åtta miljoner exporterade bilar!

En bil med blå inre belysning. (AI text)

Intressant är att ”endast” en dryg fjärdedel av exportbilarna var elbilar, vilket förklaras med att man säljer en stor andel billigare bilar till regioner som Ryssland, Sydamerika, Asien – och nu satsas det allt hårdare på Europa.

Det nystartade varumärket Omoda ägs av ett av Kinas äldsta statliga bilföretag: Chery, som grundades redan 1997. De finns i 80 länder och tillverkar även skepp, fastigheter och levererar motorer till flygplan och båtar – bland annat. Deras bensinmotorer är inne på sin femte generation sedan 1999 och den senaste har laddhybridteknik.

Den första marknaden för nystartade Omoda var Ryssland. Närmare 40 procent av tillverkningen – 450 000 stycken – gick i fjol på export, vilket gör Omoda till den största exportören av bilar från Kina. I år siktar man på att exportera 800 000 bilar och tillverka totalt 2 miljoner bilar.

För att få fart på expansionen har man utvecklingscentrum i Europa, USA, Sydamerika och givetvis i Kina. Man är etablerade i 30 europeiska länder, varav Sverige lär bli ytterligare ett under nästa år. De närmaste två åren ska det komma sju nya modeller på Omodas nya plattformar.

Bokstaven O i namnet ska stå för ”oxygen” vilket vi alla behöver, men även för ”positiv” och ”vital”. ”Moda” ska stå för modern, både när det gäller design och teknik.

Till att börja med kommer en bensindriven suv med en 1.6-liters bensinmotor på 197 hk, som har klarat fem stjärnor i Euro NCAP, samt en eldriven suv med 150 hk och en räckvidd på 45 mil.

En bilmotor på en grå bakgrund. (AI text)

Prisnivån är inte klar, men man siktar in sig på under 30 000 euro, samt de Sydkoreanska märkena såsom Hyundai. Man kommer att ha fysiska bilhandlare och gå ut mjukt för att lära sig marknaden.

– Vi är ett nytt märke och högsta prioritet är att få nöjda kunder. Det här är ett långt spel, vi har uthållighet. Över hälften av våra kunder kommer att vilja ha en bil med förbränningsmotor, säger en representant för Omoda.

Hyundai Xcent är en SUV med rött yttre. (AI text)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.