Peugeot tar en ny riktning med sin crossover-design. Nya Peugeot 408 ska vara en blandning av suv, sedan och halvkombi. Nu kommer bilen till Sverige både som laddhybrid med 225 hästkrafter och 63 kilometer WLTP-räckvidd samt bensinbil med 130 hästkrafter.
408 delar plattform och drivlinor med koncernsyskonet Citroën C5X som också bär en typ av ”hybridkaross”. Peugeoten är dock snäppet mindre.

Endast en utrustningsnivå kommer att erbjudas oavsett drivlina och det rör sig om den högsta, GT. Det betyder att bland annat alcantaraklädsel, elstolar med massagefunktion i både fram och bak samt handsfree-baklucka och ”digital tredimensionell instrumentering” är standard.
För att locka laddhybridköparna lite extra erbjuds de första 50 köparna av 408 Plug-In Hybrid 225 en exklusiv First Edition-utgåva.

Priserna för Peugeot 408 GT börjar på 419 900 för bensinversionen och 529 900 kronor för laddhybriden. Det betyder att klivet upp från den lägre modellen Peugeot 308, som också säljs med GT-paketet, bara kostar 10 000 kronor. Om det gör 408 billig eller 308 dyr är nog upp till var och en att bedöma.
Peugeot 408 landar hos de svenska återförsäljarna under den andra veckan i mars, men redan nu går bilen att beställa direkt hos Peugeot eller en återförsäljare.
