Hoppa till innehåll

Klart: Cadillac ett steg närmare Formel 1

Intresset för Formel 1 har vuxit de senaste åren i Amerika, inte minst tack vare Netflix-succén, Drive to Survive. Nu ansöker Andretti Cadillac om en startplats.

John Sempill

Det kan bli tal om ytterligare ett amerikanskt team i Formel 1. Det handlar om racingteamet Andretti Formula Racing LCC, som har ansökt om en plats bland de tävlande på Formel 1-gridden och kan bli klara redan till säsongen 2025. 

Som samarbetspartner och motorleverantör har Andretti vänt sig till General Motors-bolaget Cadillac. 

– Bildandet av detta tydligt amerikanska team är ett stolt ögonblick för våra anställda och fans, säger teamets chef Michael Andretti, enligt Sky Sports. 

– Vi är övertygade om att Andretti Cadillacs djupa kunskap in motorsport och de tekniska framstegen inom racing gynnar våra kunder samtidigt som intresset för F1 höjs på en global nivå. 

För att få tävla i Formel 1 krävs ett godkännande från två olika håll – dels av det internationella motorsportsförbundet, FIA, samt av de som äger sporten Formel 1 i sig. 

Andretti Cadillac Racing, som är det föreslagna namnet för F1-teamet, meddelar nu att det internationella motorsportsförbundet precis har godkänt deras anbud. Nu återstår endast ett godkännande från Formel 1:s ägande entitet, Liberty Media. 

En racebilförare i en garage. (AI text)
Michael Andretti väntar på ett slutgiltigt godkännande innan han kan titulera sig teamchef i Formel 1. Foto: Getty Images

Skulle Liberty Media också ge grönt ljus blir det första gången som två amerikanska stall tävlar samtidigt i Formel 1 sedan 1976. 

Det enda aktiva amerikanska teamet i Formel 1 i dag är Haas F1 Team, med danske Kevin Magnussen och tyske Nico Hülkenberg som förare. 

Indycar-föraren Marcus Ericsson har nyligen skrivit på ett flerårigt avtal med Andrettis Indycar-stall med start 2024. Att han skulle bli aktuell för det eventuella Formel 1-teamet är för tidigt att säga. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.