”Äntligen är Volkswagengruppen etablerad som lokal biltillverkare i USA”, sa VW-bossen Winterkorn när han här om dagen invigde den nya fabriken i Chattanooga, Tennessee. Här kan man bygga 150.000 bilar om året.
För första gången sedan 1988 bygger Volkswagen bilar för USA i USA. Den nya fabriken i Tennessee har kapacitet för 150.000 bilar om året och den första modell som nu tillverkas där är den nya USA-versiosnen av Passat.
Volkswagenkoncernen har investerat cirka en miljard dollar i den nya fabriken, som första året ger 1.700 nya jobb direkt hos VW och cirka 10.000 arbetstillfällen ytterligare hos underleverantörer runt om i USA.
Chattanooga-fabriken lägger nu grunden för en lönsam produktion i Nordamerika, förklarade vd Martin Winterkorn vid invigningen i närvaro av ett stort antal celebra gäster, bland dem USA:s transportminister Ray LaHood, Tysklands USA-ambassadör Klaus Scharioth och Tennessee-guvernören Bil Haslam. Han medgav att USA-försäljningen under senare år gått med förlust på grund av transportkostnader och ogynnsamma valutakurser, men var övertygad om att det nu snart vänder så att USA-marknaden återigen visar svarta bokföringssiffror.
VW-chefen Martin Winterkorn var mycket stolt vid invigningen av den nya fabriken och såg den som startskottet för en ny offensiv i USA som ska vända förlust till vinst och senast 2018 ge märken en marknadsandel på sex procent. Den viktigaste modellen är ny USA-versionen av Passat, som är större än europeiska motsvarigheten och börjar säljas till ett kampanjpris på cikra 20.000 dollar.
Senast Volkswagen byggde bilar i USA var 1988 i en fabrik i Pennsylvania. Där tillverkades under tio år VW Golf, till dess att den japanska offensiven på USA-marknaden tvingade VW att stänga fabriken. Sedan dess har flera asiatiska konkurrenter och även BMW och Mercedes etablerat egen tillverkning på den (numera efter Kina) viktigaste bilmarknaden i världen.
Den nya VW-fabriken började byggas 2009 och omfattar tillverkning av råkarosser, komplett måleri, slutmontering samt utvecklings- och testcenter. Hela tomtytan är 567 hektar och där ryms också anläggningar för åtta underleverantörer.
Fabriken är byggd efter mycket strikta miljönormer och uppges vara en av världens absolut miljövänligaste bilfabriker. Bland annat har man genom ny teknik i måleriet reducerat koldioxidutsläppet med 20 procent och genom LED-teknik och noggrann styrning av belysningen minskat även elförbrukningen med 20 procent.
Den modell som just har börjat tillverkas i Chattanooga-fabriken är nya USA-versionen av Passat. Martin Winterkorn påpekar dock att fabriken är planerad för ett enkelt kunna byggas ut, och "teoretiskt är det möjligt att bygga även andra Volkswagenmodeller här".
Nya USA-Passaten lanseras efter sommaren till ett kampanjpris på cirka 20.000 dollar (plus skatter). Med den kampanjen startar VW sin plan för att sälja en miljon bilar och därmed nå sex procents marknadsandel senast 2018.