Hoppa till innehåll
Recharge

Klassiska Volkswagen Transporter – nu med eldrift

Volkswagen presenterar nya varianter av klassikerna Transporter och Caravelle. Med bättre lastkapacitet och valmöjligheter mellan diesel, hybrid och eldrift.

En av världens mest kända arbetsfordon har fått nytt utförande. Volkswagen har avslöjat sina nya Transporter och Caravelle T7.

Trots att de ser ut som Volkswagens modeller, är de faktiskt byggda på Ford Transit Custom och tillverkas i Fords fabrik i Turkiet.

De nya modellerna erbjuder förbättrad lastkapacitet och vikt, vilket gör dem attraktiva för både yrkesförare och privatpersoner.

En grön Volkswagen T4-buss parkerad framför en containerramp. (AI text)
Man känner igen att det är en Transporter trots det nya designspråket.

Transporter och Caravelle T7 mäter upp till 5,45 meter i längd med en hjulbas på upp till 3,5 meter. Den kortare varianten är 5,05 meter och har en hjulbas på 3,1.

Lastutrymmet rymmer upp till nio kubikmeter och de kan lasta upp till 2,93 ton. Dragvikten har också ökat och ligger nu på 2,8 ton.

interiören av en VW Transit-van (AI text)
Stilren och enkel design i interiören. Notera avsaknaden av växelspak för eldriftsvarianten.

För första gången erbjuds modellerna med turbodiesel, laddhybridsdrivlina eller som helt eldriven. Dieselvarianterna har effekter på 110, 150 eller 170 hästkrafter.

Laddhybriden levererar 232 hästkrafter medan elversionerna finns i tre olika styrkor: 136, 218 och 286 hästkrafter, alla med ett batteripaket på 64 kWh. En variant med lägre effekt och mindre batteri kommer senare.

En blå Volkswagen T4 och en blå Volkswagen T5 står parkerade framför ett flygplatsbyggnad. (AI text)
Volkswagen T7 kommer också i en Caravelle-variant, perfekt för passagerartransport med hög komfort.

För den som behöver extra grepp finns även fyrhjulsdrift som tillval, och en fyrhjulsdriven elversion väntas lanseras senare.

Modellerna går nu att beställa i Tyskland där Transporter börjar på 43.768 euro. Priset för Caravelle har ännu inte offentliggjorts, men förväntas komma snart.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.