Hoppa till innehåll

Koenigsegg: ”Det blir en elbil med 1000 hästar!”

Vi träffar Christian von Koenigsegg på Genèvesalongen som berättar om ett kommande rekordår och fantastiska framtidsplaner. ”Jag har aldrig varit med om en januarimånad med samma orderinggång,” säger Christian.

Koenigsegg:
Genèvesalongen betyder världspremiär för den monsturösa Koeingsegg One:1.

Christian von Koenigsegg är aktuell med Koeningsegg One:1 och firar 20 år som bilbyggare, eller ska vi säga som superentreprenör i världens mest fantastiska leksaksbransch? Det har nu byggts 106 Koenigseggbilar och affärerna har tagit fart som aldrig förr. 

Hur ser du på framtiden för hypersportbilar?
”Det här är som schweiziska urverk. Fantastisk komplicerade, snygga, dyra och väldigt onödiga produkter. Man kan se vad klockan är men man behöver dem inte, samma sak med hyperbilar, det går att använda som vanliga bilar, men… Vi har ingen riktig affärsidémed fokusgrupper, vi bygger det vi själva vill ha, och det verkar funka.”

Hur tänker du fira 20-årsjubileumet?
”Vi ska slå en del rekord. Just nu väntar vi på Guinness rekord som ska komma med ett diplom för ”världens starkaste certifierade bilmotor”. Men vi ska slå lite andra roliga rekord också. Som 0-400 km/h på under 20 sekunder. Våra simuleringar säger 22 sekunder, med det ska nog gå att pressa lite till. 400 km/h och 20 sekunder är bra siffror, Veyron klarar det på 38 sekunder.
0-300 km/h ska vi ta under 13,2 sekunder och 0-300-0 under 20 sekunder blir inget problem, det har vi klarat på 21,5 sekunder. 
Sedan har vi ju Nürburgring. Jag har ingen aning om hur fort vi kan köra, men 6,30 låter som en bra siffra. Men det handlar mycket om hur fort man vågar köra. Vi ska åka dit och leka lite, och se hur det går. Nya Koenigsegg One:1 har ett nytt chassi som ställs om och anpassar sig exakt efter var på banan, exempelvis Nürburgring, bilen är. Varje hjul är individuellt förberett på exakt vad som ska hända nästa sekund, och aerodnamiken ställs också in hela tiden.
Det är fantastiskt kul vad man kan göra med elektronik.”

Koenigsegg:
Hjärtat i Koenigsegg One:1.
Koenigsegg:
Christian von Koeingsegg firar 20 år som superbilstillverkare. Klicka för att se en intervju med Christian om Koenigsegg One:1.

Men vad är det som driver Christian, vad ser han i framtiden som vi andra inte ser? Ska man komma på tanken att bygga en svensk supersportbil, och sedan lyckas, måste man vara lätt speciell.

Hur ser du på elbilens framtid?
”Jag fick min Tesla S i oktober och är mycket nöjd. Jag försöker lära mig allt om den, funderar på hur tekniken kan ta nästa steg. Men Sverige måste vara sämst i Europa när det gäller infrastruktur för elbilar. Det är ironiskt. Men tar Tesla hand om det själva och bygger ut laddstationer.”

När kommer du börja bygga elsportbilar?
”Så länge traditionell teknik kan göra det som elbilar inte klarar av så finns det en marknad för den typen av bilar vi gör. Ett berättigande. Vi kommer inte att tynga ner våra sportbilar med massor av batterier. Men när jag har funderat ut något som är bättre än Tesla så vet man aldrig… Om tio år kan vi nog göra en supersportelbil som väger 1000 kilo, går 100 mil och har 1.000 hästar. Då!”

Koenigsegg:

auto motor & sports tidigare chefredaktör och Senior Editor-At-Large som var med från starten 1995 efter att bland annat ha arbetat på Teknikens Värld. Erfaren motorjournalist skrev för ams om bilar, bransch och bilindustri.

Email: red@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.