Hoppa till innehåll

Koenigsegg om rekordförsök på Nürburgring 2016

2015 var året då Koenigsegg skulle knipa varvrekordet på Nürburgring. Men efter en racingolycka kom beslut om hastighetsbegränsningar, och detta skrotade planerna. Under hösten meddelade dock Ringen-ledningen att fartbegränsningarna ska bort, så nu är frågan, ska Koenigsegg göra ett rekordförsök 2016. Här är deras svar.

Koenigsegg om rekordförsök på Nürburgring 2016
Det blir ett rekordförsök på Ringen under 2016, om Koenigsegg själva får bestämma.

Som vi tidigare rapporterat var 2015 året då Koenigsegg skulle knipa Ringen-rekordet med One:1. Men det satte Ringens nya fartbegränsningar effektivt stopp för. Efter rapporterna att hastighetsbegränsningarna nu ska bort undrar vi alla om Koenigsegg kommer att ta upp rekordförsöket under 2016 istället. 

På Koenigseggs blogg svarar de själva på frågan, en gång för alla, som de själva uttrycker saken.

I augusti 2015 meddelade ledningen för Nürburgring att en rad planerade ändringar av de mest utsatta delarna av banan hade godkänts av de tyska myndigheterna och FIA och att hastighetsgränserna därför kan hävas. Arbetet består mestadels av förstärkningar av, samt fler skyddsräcken, dessutom kan körbanan runt banavsnittet som heter, Flugplatz, komma att förbättras.

Dessa arbeten beräknas vara färdiga i mars 2016. Efter det ska banan besiktigas och godkännas av tyska myndigheterna och FIA. Därefter kan restriktionerna komma att hävas. Och därefter … Ja vad händer då, kommer Koenigsegg stå i startblocken? 

Ett av problemen för Koenigsegg är att få tag på en lämplig bil. Vid ett rekordförsök 2015 var planen att använda bilen med chassinummer #106, det var Koenigseggs utvecklingsbil. Den bilen har nu sålts till en privat ägare och inför ett nytt försök behöver man få tillgång till en ny bil.
”Detta är absolut inte omöjligt, men det är värt att nämna”, skriver Koenigsegg i bloggen.

”Vill vi till Nürburgring? Ja.
Vill vi till Nürburgring  under 2016? Ja.
När kommer vi att göra det? Det beror på när vi får tillgång till ett lämpligt fordon, men mest av allt beror det på när hastighetsbegränsningar lyfts och det har vi ingen kontroll över”, avslutar Koenigsegg.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.