Nürburgring är både lockande och skräckinjagande – bilentusiasterna närmar sig banan med respekt, och vi har sett flera exempel på vad som kan hända om olyckan är framme.
I september förra året kraschade en av Koenigseggs testbilar och två personer fick föras till sjukhus. I slutet av mars i år kraschade en Nissan GT-R Nismo GT3 in i en åskådarsektion – en person omkom och flera skadades.
Honda i bråk – nya Civic Type R kung av Ringen?
”Efter den tragiska olyckan den 28 mars 2015 har tyska motorsportförbundet DMSB lagt in hastighetsbegränsningar på Nürburgring. Vi har beslutat att utöka dessa hastighetsgränser till andra aktiviteter på banan. Därför är rekordvarv för tillfället inte tillåtet på Nordschleife”, säger Carsten Schumacher, vd för Nürburgring, i ett uttalande.
Att sätta en snabb tid på Ringen har också blivit populärt bland biltillverkarna själva, som skryter om hur snabba de nya modellerna är. Ett av många exempel är de nya ”hot hatch”-bilarna från exempelvis Renault, Seat och Honda, där Civic Type R satt en Ringentid på 7.50, vilket i så fall är snabbast i klassen och bland alla framhjulsdrivna bilar. Den tiden gäller en förseriebil, som dock är identisk med produktionsbilarna enligt Honda. Räknas istället helt produktionsklara bilar är Renault Mégane RS snabbast med en tid på 7.54.
Och så lär det förbli, åtminstone på kort sikt. Nürburgring har alltså infört hastighetsbegränsningar på vissa sektioner av banan, och därmed blir det i princip omöjligt att sätta nya varvrekord.

Koenigsegg har redan märkt av de nya reglerna – den svenska superbilstillverkaren kan inte sätta någon rekordtid för nya One:1. Många gissar att den är snabbare än Porsche 918 Spyder, som just nu innehar rekordet för produktionsbilar, men om det verkligen är så får vi inte veta i nuläget.
Den nya hastighetsbegränsningen ska gälla både för tävlingar, vid ”allmän åkning” och vid de tillfällen då biltillverkarna själva hyr banan för att testa bilar och sätta rekordtider. Den gäller också för tidningar, som exempelvis Sport Auto som ofta gör ”supertest” med varvtider på Ringen.
Det är framför allt sektionerna där bilarna kan lyfta som nu begränsas. Enligt Bridge to Gantry handlar det om tre olika hastighetsbegränsningar: 250 km/h på den långa raksträckan vid början och slutet av banan, 200 km/h från Hocheichen till Flugplatz och återigen 250 km/h från Flugplatz till Schwedenkreuz.
Det är inte helt klart hur hårt de nya hastighetsgränserna ska kontrolleras, men just nu verkar det som att flera kommande superbilar, som Koenigsegg One:1 och Honda NSX, blir utan en officiell Ringentid. I stora GTI-klassen är det Honda Civic Type R som innehar förstaplatsen.
Det var nära ögat! Här är de 9 bästa räddningarna på Nürburgring
Koenigseggs vågade uttalande
Uppdatering 16.30: Koenigsegg är frustrerade över beslutet, skriver företaget i ett uttalanade, men har samtidigt full förståelse för hastighetsbegränsningen.
”Vi på Koenigsegg sympatiserar med dessa farhågor och vi förstår att ledningen för Nürburgring måste se till att banan är säker för både förare och åskådare. Vi delar samma ansvar för vår testförare och alla våra kunder. Ingen vill ha ytterligare en olycka”, skriver Koenigsegg.
Nu ska Koenigsegg se till att hålla kontakten med Nürburgring för att inte missa ett tillfälle att ”visa världen vad vi skapat och vad bilen är kapabel till”. Och pressmeddelandet avslutas på ett lite vågat sätt:
”Vi hoppas att vi bara behöver ungefär sju minuter av deras tid och vi kommer göra vårt bästa för att inte behöva använda alla sju minuter.”
Missa inga bilnyheter – följ oss på Facebook!