Efter terrängbilen Ineos Grenadier och pickupen Quartermaster kommer det en mindre suv för de som vill ha en kompakt, terrängduglig klassiker. Varumärkets grundstenar ska vara intakta: Mycket bra terrängegenskaper, robust design och hög tillförlitlighet.
Från start var den designad för ren eldrift och man har lagt ner mycket möda på lågt luftmotstånd, utan att inverka på funktionaliteten och sikten i terräng.
Grillen har aktiva spjäll som kan öppnas eller stängas utifrån behov av kylning. Likt Grenadier är dörrgångjärnen synliga, dock smidigare integrerade.

Men under projektets gång tänkte Jim Ratcliffe om.
”Moderna biltillverkare måste ha en ’grön’ bil på programmet. Men eldrift passar inte alla. I stadstrafik, som i Monaco där jag bor, är min eldrivna Smart perfekt. Men på långfärd – hur långt kommer man, finns det laddstationer, funkar dom, är de upptagna …”

På långfärd kör Jim Ratcliffe sin Ineos Grenadier eller Mercedes G-Wagen.
”Vi ser hur bilköparna röstar med sina fötter och nu går elbilsförsäljningen ner. Kunden måste få välja det som passar bäst.”
Därför blir det alltså två versioner av Fusilier. En elbil med batterier från Samsung, med en räckvidd på cirka 60 mil och en version med en liten förbränningsmotor som laddar batteriet, likt de första årgångarna av BMW i3.
”Räckviddsförlängare är det smarta valet, eftersom motorn kan göras liten och lätt, ha en enkel konstruktion och arbeta på sitt optimala varvtal.”
Fusilier ska liksom Grenadier byggas av Magna i Österrike. Produktionen ska starta runt 2026–2027. Mer uppgifter om prestanda och priser har inte kommunicerats, men lär komma under året.