

Den tyska organisationen ADAC, som har över 18 miljoner medlemmar och stort inflytande i den tyska bilindustrin, skakas av en stor skandal. Omröstningen där tyskarna kan rösta fram sin ”älsklingsbil” var riggad och flera höga chefer har använt organisationens helikoptrar, som bara ska användas för räddningsuppdrag.
En revisionsfirma har nu tittat närmare på vad som hänt i ADAC. Kommunikationschefen Michael Ramstetter har manipulerat både antalet röster och rangordningen i tävlingen om tyskarnas älsklingsbil, skriver Svenska Dagbladet.
Som om inte det vore nog misstänks också ADAC för att ha justerat resultatet i flera däcktester. Under måndagen blev det klart att ADAC-chefen Peter Meyer avgår.
”Mot bakgrund av den aktuella förtroendekrisen och de skakande resultaten av krishanteringen har styrelsen beslutat att inleda en suspendering av Peter Meyer”, skriver ADAC i ett pressmeddelande.
En direkt följd är att Mercedes nu väljer att lämna tillbaka alla vinster i tävlingen om tyskarnas älsklingsbil. På en dryg månad har mer än 15.000 medlemmar gått ur organisationen, enligt SvD.