Hoppa till innehåll

Laddhybriden Cadillac Converj ska byggas

Laddhybriden Chevrolet Volt lanseras nästa år och 2011 får den sällskap av en Cadillac med samma teknik: Converj. Konceptbilen visades på Detroit-salongen och publikreaktionen gick inte att misstolka: ”Bygg den!” Hänförande vacker och det var också meningen – Cadillac Converj ska köpas med magkänslan, inte för att det är en miljöbil. Converj premiärvisades på Detroit-salongen […]

Laddhybriden Chevrolet Volt lanseras nästa år och 2011 får den sällskap av en Cadillac med samma teknik: Converj. Konceptbilen visades på Detroit-salongen och publikreaktionen gick inte att misstolka: ”Bygg den!”

Laddhybriden Cadillac Converj ska byggas

Hänförande vacker och det var också meningen – Cadillac Converj ska köpas med magkänslan, inte för att det är en miljöbil. Converj premiärvisades på Detroit-salongen i januari. KLICKA FÖR STÖRRE

Vi har redan rapporterat om att General Motors motiverat sina lånebehov med bland annat kostnaderna för att utveckla en ny laddhybridmodell till Cadillac. Men nu kommer uppgifter från en anonym källa inom GM som berättar att konceptbilen Cadillac Converj fått tummen upp. Den ska dessutom utvecklas i rekordfart och vara klar att sätta ut hos handlarna bara ett halvår efter att systermodellen Chevrolet Volt lanserats under slutet av 2010.

Cadillac Converj premiärvisades på årets Detroit-salong, i januari, och publikens reaktion gick inte att ta miste på: "Bygg den!" Syftet var också att skapa en så läcker tvådörrars coupé att kunderna struntade i drivlinan och bara gick på magkänslan. Fördelen med att lansera en systermodell under Cadillacs varumärke är att en sådan modell träffar en relativt välbärgad målgrupp som har råd att betala för en laddhybrid – som inledningsvis inte blir billig. GM räknar med att Chevrolet Volt hamnar någonstans kring 30.000 – 40.000 dollar och det som möjligtvis skulle hjälpa upp situationen är att amerikanska staten hjälper till med en generös miljöbilsrabatt.

Laddhybriden Cadillac Converj ska byggas

Under skalet delar Cadillac Converj samma plattform och teknik som Chevrolet Volt. Ytterligare två GM-modeller väntas, på samma plattform. KLICKA FÖR STÖRRE

Utöver Cadillac Converj ryktas det om ett par modeller till, baserade på samma plattform. Det blir sannolikt en modell i mindre storlek och till lägre pris än Volt. Den fjärde modellen blir förmodligen en rymligare familjevagn med plats för sju personer.

Breddningen av laddhybridprogrammet är enligt GM-ledningen nödvändig för att via storskalighet få ner kostnaden för elmotorn, det elektriska styrsystemet och litiumjonbatterierna.

Chevrolet Volt drivs av en elmotor på 163 hästkrafter som matas av ett batteri som ger räckvidden 64 kilometer. När batteriet är tömt startar en 1,4-liters bensinmotor som driver en generator, vilken matar elmotorn och samtidigt laddar batteriet. Totalt ger det en räckvidd på cirka 100 svenska mil. Enligt GM:s beräkningar skulle körsträckan på enbart batteridrift räcka för 80 procent av det dagliga pendlingsbehovet för en genomsnittlig bilägare. Driftkostnaden beror på det lokala elpriset men för de allra flesta skulle eldriften innebära rejält sänkta milkostnader.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.