
För de som vill
drifta med bakhjulen och höra V10-motorn yla på full hals bakom huvudet
erbjuder nu Lamborghini ett nytt alternativ: Lamborghini Gallardo LP550-2
Spyder.
Till synes har Lamborghini
bara lossat bultarna till fyrhjulsdriften i den ”vanliga” Gallardon, men enligt
vd Stephan Winkelmann har man gått grundligt tillväga. Stötdämpare och fjädrar
på Lamborghini Gallardo LP550-2 Spyder är finjusterade för att passa
bakhjulsdriften och bilen är även aerodynamiskt optimerad för att passa till
den nya viktfördelningen med mindre tyngd på framhjulen.
Bakaxeln i Gallardo LP550-2 Spyder har en
45-procentig diffbroms och så länge ESP-systemet är aktiverat ska bakvagnen
hålla sig lugn. Men i läget ”Corsa” tillåts bredsladd och det är väl
förmodligen just så som Lamborghini Gallardo LP550-2 Spyder ska upplevas.

Även temperamentet
på den 5,2 liter stora V10:an är avpassat för bakhjulsdriften och maxeffekten
är ställd till 550 hk. Lamborghini Gallardo LP550-2 Spyder är inte lika extremt
viktbantad som Gallardo LP570-4 Spyder Performante men accelerationen 0-100
uppges gå på 4,2 sekunder och toppfarten är 319 km/h.
Minnesgoda läsare
kommer nog ihåg att modellnamnet LP550-2 har använts förut. Det var 2009 som
man hedrade sin legendariska testförare Valentino Balboni – som skulle gå i
pension – med en alldeles egen specialmodell. Bakhjulsdrivna ”Gallardo LP 550-2
Valentino Balboni” (klicka för att länka) var en hyllning som snabbt blev en
samlarbil.
Det återstår att
se om Lamborghini Gallardo LP550-2 Spyder blir den sista specialmodellen innan
ersättaren Cabrera är klar. Läs förresten Fredrik Huldts krönika om Gallardo och
alla specialmodeller genom att klicka på länken.