
Driftsäkerhet, tillförlitlighet, miljövänlighet, återhållsamhet. Japsen hade hittat den gyllene formeln för massiv framgång. Med åtta miljoner tillverkade personbilar om året petade Toyota 2008 General Motors från kungatronen och blev världens största biltillverkare.
Sen small det. Bankkraschen knäckte världsmarknadens ivrigt erigerade konjunkturpil som en torr kvist och slog hårt mot samtliga globala industrijättar. Inte minst Toyota som har återförsäljare i 170 länder och tillverkning i alla världsdelar utom Antarktis.
Sen small det igen. Jänkarna var inte bara bankrutt och oförmögna att betala sina hus- och billån. De utvecklade en mystisk förmåga att trassla in gaspedalen i golvmattorna på sina Toyotabilar. Med krasch, bom, bang, lemlästning, död och en svärm av stämningsansökningar som påföljd. ”Plötslig oavsiktlig acceleration” blev en fras på allas läppar och i takt med den amerikanska advokatarméns mars mot landets domstolar fick den japanska jättens fläckfria image som världens mest pålitliga biltillverkare en rejäl törn. Trots att det var mycket luft i hela historien.
Det small ytterligare en gång. Den sex minuter långa jordbävningen i Stilla havet med magnitud 9,0 och sitt epicenter 72 kilometer utanför Oshikahalvön, 32 kilometer under havsytan, knockade inte bara det japanska folkets kollektiva självförtroende. Den efterföljande monstertsunamin spolade bort stora delar av landets infrastruktur. En av katastrofens många dominoeffekter blev som bekant kärnkraftshaveriet i Fukushima-verken. Elransonering, enorma leveransproblem, hela led av underleverantörer utraderade från jordens yta. Och strålningsfobin som spreds över världen. Effekterna för japansk industri var förödande.
Japp, även den till synes oslagbara framgångsmaskinen Toyota har haft det tufft på senare år.
När man tittar på Toyota och produkterna som byggde denna jätte slås man inte bara av deras otroliga framgång. Man hajar till rejält när man inser graden av tristess som finns inbyggda i deras bilar. Hur genialisk måste man inte vara för att sälja världens tråkigaste bil, Toyota Corolla, i snitt en gång var 40:e sekund. I över 40 år! Över 35 miljoner bilar. Och Camry. Under rekordåret 2007 såldes en halv miljon Camry bara i USA. En byxvarm sushi i ett land som äter baconburgare till frukost, cheesecake till lunch och en hink KFC till middag och dessutom hatar allt som är oamerikanskt. Ett land där den mest sålda bilen är en pickup och där suvar är lika hett som sedaner är dött.
Svaret ligger i första meningen på den här sidan. Toyota har ägt driftsäkerhet, tillförlitlighet, miljövänlighet, återhållsamhet. Enda anledningen till att det fortfarande finns andra tillverkare i välden är att de helt och hållet har saknat habegärsbitarna i bilpusslet. Skönhet och körglädje.
Det tänker Toyotachefen Akio Toyoda ändra på. Han har bestämt att företagets designers från och med nu ska ges större frihet att ta ut svängarna. De ska få mindre mothugg från sura räknenissar och beslutprocesserna i designskedet ska bli snabbare.
Vid Tokyo-salongen härom veckan kom fler intressanta (läs skräckinjagande om du är konkurrent) utspel.
”Om den inte är kul att köra. Då är det inte en bil.” Detta från en man som tidigare mest gjort sig känd för prat om samhällsansvar och små fotavtryck i miljön. Man undrar var denna monumentala kovändning kommer ifrån. Svaret från världens mäktigaste bilindustrialist är lika enkelt som det är vackert: ”Jag har rest mycket till Nürburgring för att förstå den europeiska bilkulturen.” Varpå han konstaterar att ”Vi har mycket att lära”.
Kommentarerna bubblar till ytan samtidigt som Akio-san lanserar nya GT 86. Resultatet av ett långtgående samarbete med Fuji Heavy Industries (Subaru). Något så spännande som en sportbil med liten prislapp, låg vikt, diffbroms och lägre tyngdpunkt än en Porsche Cayman S. En körmaskin som trots frånvaro av hyperbilseffekt sägs bjuda på upplevelser i Lotus Elise-klass.
Det gör GT 86 till den första Toyota jag längtat mig grön i ansiktet efter att få köra. Körglädje för massorna! En kärleksdikt vars enkla men ack så viktiga budskap måste spridas som vildhavre i bilismens annars allt för slätrakade sköte.
Det här kommer att bli stort.









