Hoppa till innehåll

Huracán slår alla rekord

”Som smör i solsken” – hur ska man annars beskriva den fantastiska lanseringen av nya Lamborghini Huracán? Orderböckerna är redan fylla med 3.000 beställningar av Huracán och allt pekar mot att Lamborghini går mot ett nytt försäljningsrekord 2014. Bästa året i modern tid var 2008 då Lamborghini sålde 2.400 bilar, men i år kan man sälja hela 3.600 bilar om tempot håller i sig!

Fantastiska siffror och ett stort ”tummen upp” från sportbilsvänner runt om i världen. På bara tio månader har Lamborghini sålt 3.000 Huracán, varav 1.000 på den viktiga USA-marknaden. De siffrorna ska jämföras med Lamborghinis storsäljare Gallardo som tillverkades i 14.022 exemplar, men då under en lång period från 2003–2013. Lamborghini Huracán har alltså alla förutsättningar för att överträffa Gallardo.

Lamborghini Huracán har alltså fått en flygande start och det avspeglas givetvis i den totala försäljningen, tillsammans med Aventador. Om inget oväntat händer under slutet av året är prognosen för helåret 2014 en försäljning på 3.600 bilar. Det ska jämföras med konjunkturtoppen 2008 (innan bank- och finanskrisen slog till) då Lamborghini sålde 2.400 bilar. Under 2013 sålde Lamborghini 2.100 bilar.

Tittar man i den historiska backspegeln har Lamborghini skapat odödliga ikoner som Miura och Countach, utvecklade av legendarer inom bilindustrin som testförarna Bob Wallace och Valentino Balboni, chefsingenjören Paolo Stanzani, och racebilskonstruktören Gian Paolo Dallara, med flera. Men även om Lamborghini skapade fantastiska bilar blev de inga storsäljare. Under långa perioder byggde Lamborghini bara några hundra bilar per år, vilket förstås inte var tillräckligt för att uppnå en ekonomiskt trygg plattform. Under de drygt 50 år företaget funnits har man inte byggt mer än 30.000 bilar och Gallardo står alltså för nästan hälften av dessa.

Lamborghini vandrade igenom flera ägare, Chrysler ägde företaget mellan 1987–1993 och i januari 1994 köptes Lamborghini av indonesiska MegaTech, med Tommy Suharto i ledningen. MegaTech sålde i sin tur Lamborghini till Audi AG 12 juni 1998.

Lamborghini Diablo blev en stor och efterlängtad framgång med 2.900 sålda bilar och Audis ledning delade åsikten att det måste skapas en efterträdare (Murciélago) men framför allt en ”Baby-Diablo” som kunde bilda basen i försäljningen. Enligt Audi behövde Lamborghini sälja minst 1.500 bilar per år för att skapa en stabil ekonomisk grund. Belgaren Luc Donckerwolke anlitades som chefsdesigner och det var han som satte sin prägel på både Murciélago och Gallardo.

Med facit i hand kan vi se att den inslagna vägen för Lamborghini var den rätta. Huracan är bara i början av sin livscykel och det kommer givetvis både taklösa och ännu sportigare specialversioner längre fram. Dessutom väntas en uppgraderad Lamborghini Aventador LP 800-4 nästa vår med 800 hk. Ska vi gissa på premiär på Genèvesalongen?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.