Aventador och Gallardo ska få sällskap av en tredje modell, det bekräftar Lamborghinichefen Stephan Winkelmann. Med all sannolikhet en fyrdörrars sedan, ungefär som konceptbilen Estoque. Kanske med hybriddrift?
Lamborghini stal showen på Parissalongen 2008 med sin konceptbil Estoque. Men som vi minns slog finanskrisen till senare på hösten och då var det inte läge att sälja superdyra sportbilar med fyra dörrar.
Under ett pressmöte som arrangerades av nyhetsbyrån Reuters bekräftade Lamborghinichefen Stephan Winkelmann att man ska addera en tredje modell. Men vilken modell det ska bli ville inte Winkelmann gå in på av den enkla anledningen att man ännu inte bestämt vilket segment som är mest lämpligt.
Men som vi vet sedan tidigare är en Lamborghini suvmodell utesluten, enligt Stephan Winkelmann, åtminstone så länge hans åsikt väger tyngst. Men ryktena om en ny "Lambo Rambo”, som Lamborghini LM002, har varit ihärdiga. Osvuret är kanske bäst men Stephan Winkelmann sa på pressmötet i måndags att den tredje modellen ska bli en "vardagsbil", för alla dagar i veckan.
Det mesta pekar i så fall mot att Lamborghini gör allvar av sin konceptbil från 2008, "Estoque" (se även vår webb-TV från Paris när Estoque avtäcks). Enligt Winkelmann ska man utveckla den tredje modellen själva men använder – där det är möjligt – komponenter från "gruppen" (VW Group). Från beslut till färdig bil tar det cirka fyra år, vilket innebär att vi får vänta till 2015-2016 på nytillskottet.
Konceptbilen som visades i Paris 2008 var en stor bjässe och mätte hela 5,15 meter i längd. En längd – och bredd – som blev ännu mer påtaglig med den låga takhöjden. Motorn till konceptbilen hämtades från Gallardo, en V10 på 5,2 liter och 560 hk.
Frågan är vad Lamborghini ska erbjuda för drivlina för att konkurrera med till exempel Ferrari FF. Flera tillverkare har antytt att hybridteknik är på väg och kanske kan Lamborghini dra nytta av de erfarenheter som koncernkollegan Porsche skaffar sig på detta område, till exempel med kommande Porsche 918 Spyder.
Marknaden för "superbilar" är på väg att hämta sig, det berättade Stephan Winkelmann på pressträffen. 2007 utgjorde det segmentet 35.000 bilar globalt men siffran sjönk drastiskt under 2008 när finanskrisen slog till. Under 2010 såldes 26.000 "superbilar" och Winkelmann tror att vi får vänta till 2013-2014 innan man är tillbaka på lika bra siffror som 2007.
Lamborghinis rekordår var 2008, då sålde man 2.430 bilar. Under 2010 sålde Lamborghini 1.302 bilar och med nya Aventador kan siffran öka till runt 1.500 bilar i år. Men Aventador ska "bara" produceras i runt 500 exemplar per år och därför vilar ett tungt ansvar på den modell som snart ska översätta Gallardon.


